تفاوت آلومینیوم و روی

تفاوت بین آلومینیوم و روی

آیا تفاوت آلومینیوم و روی را می دانید، امروز قصد داریم با هم یک بررسی مناسب از این دو  داشته باشیم. عنصر و آلیاژی که در موارد مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دارای خصوصیاتی می باشند خصوصیات متفاوت هر یک از آن ها باعث شده است تا کاربردهای مختلفی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا با هم به بررسی مناسبی از این دو بپردازیم.

آشنایی با آلومینیوم

 یکی از عناصر شیمیایی می باشد که در گروه عنصرهای نقره ای و با شکل پذیری مناسب واقع شده است. نکته جالب برای اینکه تفاوت آلومینیوم و روی نیز می تواند باشد فراوانی جالب آن که بعد از اکسیژن و سیلیون جزو فراوان ترین عنصر زمین می باشد.

این عنصر تمایل زیادی به اکسیژن دارد و در زمانی که معرض هوا قرار می گیرد یک لایه اکسید برای محافظت بر روی سطح آن تشکیل می شود. در برخی موارد مانند ظاهر، رنگ و در بحث انعکاس نور به نقره شباهت دارد. عنصری که غیر مغناطیس می باشد و شکل پذیری بسیار مناسبی دارد.

آشنایی با آلومینیوم
آشنایی با آلومینیوم

استحکام بالا در کنار قیمت بسیار پایین و همچنین شکل پذیری بالا باعث شده است تا جزو فلزات غیر آهنی دارای بیشترین کاربرد شود. در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. آلیاژ آلومینیوم دارای قابلیت ماشین کاری، پرس، لحیم و جوشکاری می باشد که ساخت و استفاده قطعات مختلف راحت کرده است. درجه ذوب این آلیاژ در دمای 660 درجه سلسیوس می باشد که برای تولید بعضی قطعات نیاز است تا شما این آلیاژ را به این دما برسانید.

پوشش اکسیدی آلومینیوم که برای جلوگیری از خوردگی آن می باشد یکی از خصوصیاتی می باشد که برای در زمان چک و بررسی آن پرداخته شود.

 قرن بیستم مصارف مربوط به این آلیاژ افزایش چشم گیری داشته و در زندگی روزمره و همچنین تولید وسایل مختلف مورد استفاده قرار گرفت. همچنین در بخش ساخت و ساز مهندسی نیز در موارد ساختمانی، نظامی و هواپیما و دفاعی کاربرد گسترده داشته است.

در گذشته برای  زمانی که این عنصر  تازه کشف شده بود دارای ارزش زیادی می بود به صورتی که ارزش آن همانند طلا برابری می کرد. اما بعد از اینکه بحث بازیافت آن گسترش یافت، باعث شد تا فراوانی بیشتر و کاهش قیمت داشته باشد.

کاربرد های آلومینیوم

کاربرد آلومینیوم به حد زیادی می باشد که بعد از  آهن می تواند به عنوان بهترین فلز معرفی نمود. از طرفی نیز این آلیاژ به عنوان پرکاربردترین آلیاژ غیرآهنی می باشد.  یکی از تفاوت آلومینیوم و روی این میزان کاربرد را می توان بیان کرد.

در بخش حمل و نقل که می تواند زمینی، هوایی و دریایی باشد به دلیل چگالی کمی که دارد می تواند پرکاربرد باشد.  در بخش ساختمان سازی و بخش های دیگر مهندسی مانند پنجره ها و همچنین لوازم خانگی می توان استفاده بی شماری را مشاهده نمود.  با توجه به انعطاف پذیری بالا در تهیه لوله و ورق های آلومینیوم نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بسیار از این آلیاژ استفاده می شود.

همان ویژگی های مهم آن که شامل وزن کم، استحکام و شکل پذیری بالا و همچنین خاصیت ارتجاعی در کنار قیمت مناسب آن باعث شده است تا در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.  در کنار این موارد می توان به خاصیت رسانایی الکتریکی و حرارتی و همچنین مقاومت در برابر خوردگی را نیز از مهم ترین خصوصیات مربوط به آن عنوان کرد.

آشنایی با روی

روی عنصر فلزی می باشد که به رنگ سفید متمایل به آبی می باشد. این فلز به عنوان چهارمین عنصر پرمصرف در جهان می باشد. فلز روی از خاک معدنی تهیه می شود که شما این خاک را در اثر فرایند مناسب می توانید به خروج مناسب از روی داشته باشید. نقطه جوش مربوط به این فلز پایین می باشد.

فلز روی
فلز روی

سختی مربوط به آن پایین می باشد اما آلیاژ های مربوط به آن دارای مقاومت مربوط به آن نسبتاً پایین می باشد. روی در حالت خالص دارای شکنندگی بالایی می باشد اما در حالت آلیاژ مقاومت نسبتاً بالایی دارد.در دمای عادی خاصیت تردی و شکنندگی دارد به صورتی که در اثر ضربه چکش به راحتی می شکند. همچنین این فلز قابلیت نورد نیز ندارد.

فلز روی دارای مقاومت مناسبی در برابر خوردگی می باشد. همین موضوع باعث شده است تا از این ماده به عنوان یک پوشش مناسب در برابر خوردگی گالوانیزاسیون استفاده گردد. از فولاد گالوانیزه نیز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.  همچنین خصوصیت مربوط دیگر باعث شده است تا آن ها را در قالب ورق هایی تولید کنند. همچنین خاصیت الکتروشیمیایی آن نیز باعث شده است تا در موارد زیادی استفاده شود. روی با این ویژگی ها باعث شده است تا تفاوت آلومینیوم و روی را قابل مشاهده باشد.

استفاده بیش از اندازه این فلز می تواند بر روی سلامت افراد تأثیرگذار باشد. اما اگر براساس استاندارد استفاده شود می تواند گزینه مناسبی باشد.

کاربردهای روی

با توجه به خصوصیت ضد خوردگی مربوط به فلز روی باعث شده است تا از آن برای عملیات گالوانیزه سازی فولاد استفاده شود. با گالوانیزه کردن فولاد توسط روی می توانید مقاومت آن را در برابر عوامل محیطی بالا ببرید. شما می توانید این مورد را برای ایجاد لایه ای بر روی میلگرد و یا مقاطع فولادی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی استفاده کرد. تیرهای مربوط به توزیع برق، ریل های حمل و نقل  و حتی پیچ و مهره را با غوطه ور کردن در حمام روی، گالوانیزه می کنند.  در بخش های دیگری مانند خودروسازی، لوازم برقی خانگی نیز کاربرد مربوط به آن دیده می شود.

راه های تشخیص تفاوت آلومینیوم و روی

برای اینکه بتوانید تشخیص تفاوت آلومینیوم و روی را با استفاده از روش های ساده انجام دهید نیاز است تا یک سری تست ها انجام دهید.

اولین تست مربوط به وزن آن می باشد که وزن و چگالی مربوط به آلومینیوم کمتر از روی می باشد و شما می توانید به راحتی با سنجش هم این موضوع را تشخیص دهید. مرحله بعد تست مربوط به ارتعاش صدا می باشد که در هنگامی که یک ضربه به روی بزنید صدای کمی ارتعاش و انعکاس داده می شود اما در آلومینیوم این صدا کش دار می باشد. موارد دیگر نیز اگر شما سراغ دارید می توانید در پایین بیان فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر این زمینه، میتوانید با کارشناسان شرکت آلومینیوم آگرین در تماس باشید.

1 دیدگاه در تفاوت آلومینیوم و روی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *