تفاوت آلومینیوم و فولاد

تفاوت بین آلومینیوم و فولاد

در این مقاله قصد داریم به تفاوت بین دو موارد پرمصرف و محبوب در صنایع مختلف بپردازیم. تفاوت آلومینیوم و فولاد در عین حال که شبیه هم می باشد دارای تفاوتی نیز می باشد. هر دو مواد آلومینیوم و فولاد از متداول ترین فلزات مورد استفاده در صنعت تولید هستند. از پانل های بدنه هواپیما و قاب خودرو تا مهره، پیچ، واشر و.. که تعداد بی شماری می باشند در حال تولید می باشد. در حال که شباهت زیادی بین آن ها وجود دارد اما تفاوت های بین این دو فلز نیز باعث منحصر به فرد کردن آن ها نموده است.

آلومینیوم و فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت مناسبی که در برابر خوردگی دارد می تواند به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد. حال برای اینکه متوجه این قضیه شویم بهتر است تا آخر همراه ما باشید تا مهم ترین تفاوت مربوط به فولاد و آلومینیوم را با هم بررسی نماییم.

9 تفاوت آلومینیوم و فولاد

1- تعریف

آلومینیوم عنصری در پوسته زمین می باشد که به عنوان سومین عنصر فراوان شناخته شده می باشد. البته آن را به عنوان فراوارن ترین فلز نیز می شناسند.

فولاد آلیاژی می باشد که از ترکیب عنصر آهن و عناصر دیگر می باشد که البته رایج ترین عنصر دیگر آن نیز کربن می باشد.

تعاریف آلومینیوم و فولاد
تعاریف آلومینیوم و فولاد

2- ویژگی

آلومینیوم به طور کلی فلزی سبک، با دوام و چکش خور می باشد. ماده اصلی آلومینیوم، ماده معدنی بوکسیت می باشد. بوکسیت به صورت خمیر به نام آلومینا آسیاب می شود که سپس کرایولیت مذاب ذوب می شود و با برق شوک می شود. یون های جدا می شوند و مایع باقیمانده خنک می شود که در نتیجه به آلومینیوم تبدیل می شود.

فولاد نیز ماده انعطاف پذیر، قوی و با دوام می باشد. فولاد از دو ماده آهن و کربن تهیه می شود. ناخالصی مربوط به آهن بر اثر گرما ذوب می شوند و در نهایت کربن به آن اضافه می کنیم.

3- مقاومت

به طور کلی آلومینیوم ضعیف تر از فولاد می باشد اما برخی از آلیاژهای مربوط به آن می تواند از فولادی قوی تر باشد. اما به طور کلی فولاد قوی تر از آلومینیوم می باشد و علت اصلی آن را می توان به میزان کربن موجود در آن بیان نمود که باعث سنگینی و مقاومت بالا می باشد. پس می توان نتیجه گرفت که هر چه میزان کربن در فولاد بیشتر، مقاومت مربوط به آن نیز بیشتر می باشد.

4- مصارف

آلومینیوم برای حمل و نقل، بسته بندی، ساخت و ساز، ظروف، خطوط انتقال برق، رنگ و… مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از موارد تولید در این بخش ورق آلومینیوم که در بخش های مختلفی استفاده می شود. 

فولاد را نیز در جاده ها، راه آهن، لوازم خانگی، ساختمان و حمل و نقل و هواپیما و… استفاده نمود.

5- وزن

آلومینیوم در مقابل فولاد دارای وزن و ترکیب سبک تری می باشد. فولاد در برابر آلومینیوم دارای ترکیب سنگین تری می باشد و یکی از بزرگترین تفاوت آلومینیوم و فولاد می باشد که فولاد کربنی سنگین است.

6- خورندگی از تفاوت آلومینیوم و فولاد

آلومینیوم در حالت معمول خوردندگی ندارد و معمولاً زنگ نمی زند و هیچ پوسته ای ندارد که در اثر خراشیدن دچار تخریب شود. این موضوع باعث شده است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی و اکسیداسیون داشته باشد. اگر آلومینیوم دچار اکسید شود سطح مربوط به آن سفید و در بعضی مواقع نیز دچار گودال می شود. یکی از مزایای مهم و کلیدی الومینیوم مقاومت در برابر خوردگی می باشد.

اما فولاد ذاتاً خاصیت خورندگی دارد و باید تحت حفاظت قرار گیرد بنابراین از پوشش های ضد زنگی استفاده می کنند. این باید در زمانی که در محیط مرطوب قرار می گیرد بسیار بیشتر مورد توجه قرار گیرد. شما می توانید برای استفاده در مواردی از فولادهای ضدزنگی که تهیه می شود استفاده کنید.

7- بازیافتی

یکی از بخش های مربوط به اینکه در صنایع چه موادی استفاده شود امکان بازیافت آن ها می باشد. زمانی که شما از مواد مناسب استفاده نمایید نگرانی از بابت تمام شدن آن و عدم داشتن مواد اولیه ندارید. همچنین آسیب زدن به محیط زیست نیز در آن کاهش می یابد.

اما نکته جالب هر دو این می باشد که به صورت صد در صدی امکان بازیافت دارد. شما می توانید از این بابت خیالتان راحت باشد.

8- قیمت

قیمت های مربوط به آن ها یکی از تفاوت آلومینیوم و فولاد می باشد. البته این موضوع همیشه در حال تغییر می باشد و آن دلیل را مبتنی بر عرضه و تقاضا می باشد که می تواند تغییراتی در قیمتی آن ایجاد شود. با این حال تقریباً فولاد همیشه ارزان تر از آلومینیوم می باشد .

9- رسانایی

اگر بخواهیم دو فلز آلومینیوم و فولاد را در بحث رسانایی بررسی نماییم، می توان راحت مشخص کرد که آلومینیوم دارای رسانایی بسیار بالایی می باشد. درصد رسانایی مطلوب آن باعث شده است تا در موارد مختلفی در زمینه انتقال برق مورد استفاده قرار گیرد. اما فولاد در این بخش ضعیف می باشد و رسانایی چندان زیادی ندارد. پس در مقایسه بین هم می توان بیان نمود که رسانایی مربوط به آلومینیوم بسیار بیشتر از فولاد می باشد.

رسانایی گرمایی مربوط به آن نیز بالاتر می باشد که به نوعی مشاهده می کنیم در بخش رادیاتور ماشین و واحدهای تهویه هوا از این جنس استفاده می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان شرکت آلومینیوم آگرین در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *