تفاوت آلومینیوم و گالوانیزه

تفاوت گالوانیزه و آلومینیوم

تفاوت آلومینیوم و گالوانیزه را قصد داریم در این قسمت با هم بررسی کنیم تا بتوانیم در نقاط مناسب از آن استفاده کنیم. دو موادی که در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند و می توانند در کاربردهای مختلفی گره گشا باشند را با هم بررسی می کنیم.

آلومینیوم ذاتاً دارای خصوصیات خاصی می باشد که می تواند به عنوان عنصری مناسبی در مراکز مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اما فلز در حالت معمولی دارای خصوصیاتی می باشد که ممکن است در مواردی خصوصیات مربوط به آن رضایت بخش نباشد. به همین دلیل از خاصیت گالوانیزه برای بهبود خصوصیات آن استفاده می کنیم. گالوانیزه آهنی می باشد که دارای روکشی برای افزایش ویژگی مثبت آن می باشد. گالوانیزه را بیشتر در حالت ورق می توان در تولیدات و مصارف مشاهده کرد.  حال تا انتها همراه باشید تا بررسی مناسبی از هر دو فلز داشته باشیم.

تفاوت آلومینیوم و گالوانیزه

در عین حال که هر دو فلز می باشند و دارای خصوصیات شبیه به هم مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی دارند. اما هر دو دارای ویژگی های متفاوت نیز می باشند.

آلومینیوم

آلومینیوم جزو سه فلز پرکاربرد می باشد که مقاومت مناسبی در برابر خوردگی دارند و همچنین دارای انعطاف پذیری و رسانایی مناسب می باشند. آلیاژهای مربوط به آلومینیوم دارای خاصیت مناسبی در جوشکاری، برشکاری و لحیم کاری می باشند.

آلومینیوم ها در حالت های مختلف تهیه و مورد استفاده قرار می گیرند. ورق، مفتول،فویل و میلگرد، لوله و پروفیل ها از جمله مواردی می باشند که در بازار مشاهده می شود. شما در تمامی بخش های صنعت می توانید استفاده آن را مشاهده کنید. شما می توانید در صنایع ساختمانی و مهندسی استفاده مطلوب و متنوع آن را مشاهده کنید. البته آلیاژ های خاصی را می تواند در پی ترکیب با مقادیر مناسبی با دیگر عنصرها مانند مس، منیزیم، منگنز، سیلیکن و… داشته باشد.

المان های مربوط به حمل و نقل، بسته بندی، ساختمان سازی، لوازم خانگی و دیگر خطوط مربوط به انتقال برق نیز می تواند از پرکاربردترین زمینه ها باشد. ورق هایی که در ضخامت های متفاوت تولید می شود. تا بتوان در مواردی مانند عایق های رطوبتی و ساختمان سازی به کاربر برده شود. حتی در ساخت قطعات پیش ساخته و سازه های سبک مانند پنل ساندویچی، سوله، کانکس و… کاربرد دارد.

نکته بسیار مهم در باب فلز آلومینیوم این می باشد که دارای چگالی کم می باشد و شما می توانید برای ساخت قطعات سبک از آن استفاده کنید. بنابراین این ویژگی ها مثبت در کنار هم باعث شده است تا در تهیه قطعات و نقاط مختلف استفاده شود.

گالوانیزه

گالوانیزه آهنی می باشد با روکشی از روی تهیه می شود. این فرایند باعث می شود تا در برابر خوردگی مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. روی دارای این مقاومت می باشد که برابر زنگ زدن از آهن محافظت کند.، به این عمل گالوانیزاسیون می گویند.

این فلز می تواند به شکل ورق باشد که پوشش روی مربوط به آن عملیات گالوانیزه کردن را انجام می دهد. معمولاً این فلز می توانند به صورت غوطه ور در استخر مربوط به روی وارد می کنند. در این صورت کل فلز را با روی می پوشانند. این روش جزو پر کاربردترین و رایج ترین روش برای تهیه گالوانیزه می باشد.

دو ویژگی مهم می باشد که در زمان ایجاد این لایه باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد، چسبندگی به فلز و همچنین مقاوم بودن در برابر اصطکاک از جمله مهم ترین فاکتورها در این بخش می باشد. ورق گالوانیزه جزو مهم ترین المان های گالوانیزه می باشد که یک روکش گالوانیزه روی ورق فلز می آید.

گالوانیزه
گالوانیزه فولاد

شما این ورق ها را می توانید در پانل ها، تابلو، دودکش ها، قطعات مربوط به سقف ها استفاده می شود. علاوه بر آن می توانید در کانال کولر، لوله ها و…. که می تواند هر جایی نیاز به مقاومت مناسب در برابر خوردگی داشته باشید، استفاده نمایید.

فولاد گالوانیزه  در مواردی مانند اسکله های ساختمانی، گارد ریل، لوازم خانگی و… می تواند از کاربردی ترین موارد باشد. شما می توانید با استفاده از ورق های تولید شده آن در نقاط مختلف استفاده نمایید. طول عمر مربوط به آن بسیار بالا می باشد و به همین دلیل قیمت مربوط به آن نیز نسبت به دیگر ورق های آهنی بیشتر است. به نسبت ورق های سیاه شما خصوصیات ارتقاء یافته بهتری را خواهید داشت.

سخن پایانی تفاوت آلومینیوم و گالوانیزه

سعی کردیم در این بخش خصوصیات و کاربردهای مهم مربوط به آلومینیوم و گالوانیزه را با هم بررسی کنیم.  شما می توانید این محصولات را نیز از آلومینیوم آگرین تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *