تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه

تفاوت آلوزینک و گالوانیزه

در این مقاله قصد داریم به تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه بپردازیم. دو قطعه ای که می توانید در صنایع و موارد مختلف مشاهده نمایید.  فولاد قطعه بسیار کاربردی می باشد اما عدم مقاومت مناسب در برابر خوردگی یک نقطه ضعف مهم می باشد که دردسرساز می باشد. به همین منظور سعی می کنند با استفاده از مواد دیگر این نقص را رفع نمایند. ورق فولادی از جمله محصولات فولادی می باشد که شما می توانید در مناطق مختلف از آن استفاده نمایید.

پوشش ورق فلزی با روی یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از این واکنش می باشد. با استفاده از لایه حفاظتی در برابر خوردگی می تواند نقطه ضعف مهم مربوط به فلز که باعث محدودیت استفاده در بخش هایی می شود را رفع نماییم. در سایت آلومینیوم آگرین یکی از موضوعاتی می باشد که از مشاوران پرسش می شود. در این مقاله بررسی می کنیم دو فلزی با روکش محافظتی مناسب که شما می توانید به عنوان یک المان مناسب فولادی استفاده کنید. 

آشنایی با ورق های آلوزینک

ورق های پوشش داده شده آلوزینک به روش مشابه ورق های گالوانیزه گرم ساخته می شوند. اما در این روش شما ورق های آلوزنیک را از مخلوطی تقریباً 55 درصد آلومینیوم، 43 درصد روی و 1.6 درصد سیلیکون، به جای روی، برای پوشش استفاده می کنند. با این معیار می توان یکی از اساسی ترین علل تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه را تعیین نمود. ما در روش تهیه ورق های فولادی آلوزینک از پوشش ضد خورندگی آلیاژ روی و آلومینیوم استفاده می کنیم.

آشنایی با ورق آلوزینک
آشنایی با ورق آلوزینک

در این حالت شما ورق فولادی خواهید داشت که دارای روکش ضد خورندگی است.  قطعاتی که از این طریق ساخته می شود به راحتی می توانید پس از شکل دهی، جوشکاری و خمش آماده برای استفاده می شود. در زمانی که شما برش یا جوشکاری بر روی آن صورت می دهید باید برای بازگرداندن به حالت حفاظتی اولیه نیاز دارید تا آب بندی را صورت دهید. نکته دیگر در مورد این فلز که باعث تفاوت با ورق گالوانیزه می شود که میزان مقاومت آن در برابر خوردگی تقریباً 6 برابر بیشتر از ورق گالوانیزه است.

شما با استفاده از ورق فولادی پوشش داده شده از این طریق می توانید به صورت مستقیم رنگ را بدون نیاز به عملیات اولیه صورت دهید. تمامی این خصوصیات در کنار جوش پذیری و شکل دهی راحت آن می تواند باعث شود تا شما به یک محصول جدید و جذاب روبرو هستید.

کاربردهای ورق آلوزینک

کاربردهای مربوط به ورق های آلوزینک زیاد می باشد. استفاده در چراغ های صنعتی، براکت ها، سایر قطعاتی که دارای ورق فلزی می باشند مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول قطعات ساخته شده از آن در محل هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دید مناسبی نسبت به آن نداریم. البته این موضوع باعث نمی شود که شما از خصوصیت ضد خورندگی غافل شوید.

 

با توجه به مقاومت و دوام بسیار بالای آن می توانید در محیط های بسیاری مانند سقف، دودکش و قطعات تهویه استفاده نمایید. پس می توان در محل هایی که هدف ما عایق کاری و تهویه است نیز این جنس ورق ها را مشاهده کنیم. انواع عایق، ناودانی ها، حصار و سقف ها یا پوشش های فلزی را می توان در این دسته قرار داد.  در این جنس از فلزات تولید شده می توانید هزینه کمتر و مزایای متمایز زیادی را نسبت به فولاد های دارای پوشش های مخافظتی دیگر مشاهده نمود. در موارد ساختمانی مانند کابینت سازی، درب و پنجره و همچنین موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی تفاوت ورق آلوزنیک و گالوانیزه

در بررسی هر دو محصول مربوط به فولادی که داشتیم به صورت مناسب آشنا شدیم. هر دو این محصولات از فولاد می باشند، اما با روکش های متفاوت برای حفاظت در برابر زنگ زدگی، می تواند تفاوت ورق آلوزینک گالوانیزه در همین بخش باشد.

ورق های آلوزینک از جنس فولاد با پوششی از روی و آلومینیوم اما پوشش مربوط به ورق گالوانیزه از جنس روی می باشد.

رنگ آمیزی که برای ورق های آلوزینک صورت می گیرد از نوع کوره ای است.

کاربرد ورق آلوزینک
کاربرد ورق آلوزینک

این روش باعث می شود تا شما رنگ آمیزی با کیفیت و در برابر خراشیدگی و خرابی ناشی از آن دغدغه ای نداشته باشید. به عبارت دیگر در صورت خراشیدگی رنگ آن نپریده و باعث زنگ زدگی نمی شود و آن حفاظت مربوط به خود را حفظ می کند.

ورق های گالوانیزه ظاهری درخشان دارند و معمولاً براساس ابعادی مشخص تولید و در بازار ارائه می شود. اما ورق های آلوزینک به صورت رنگ شده بیشتر در بازار دیده می شود. معمولاً به همین دلیل می توان بیشتر ورق های آلوزنیک را در نمای بیرونی ساختمان مشاهده کرد.

ار دیگر تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه ضخامت مربوط به ورق های گالوانیزه در محدوده بیشتری می باشد. اما در ورق های آلوزینک شما این بازه ضخامت را محدودتیر می بینید.

براساس بررسی ها هر دو آن ها دارای مقاومت مناسبی در برابر خوردگی می باشند. اما با توجه به این که پوشش محافظتی مربوط به آلوزینک دارای پیچدگی بیشتری می باشد. شما می توانید آن را مقاوم تر از ورق گالوانیزه بدانید.

در نهایت یکی از دیگر فاکتورها که برای همه مهم می باشد، هزینه مربوط به آن می باشد که با توجه به جنس روکش مربوط به آلوزینک شما هزینه بیشتری باید پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *