آلیاژ های ریختگی آلومینیوم

آلیاژهای ریختگی آلومینیوم

یکی از مهم ترین محصولات آلومینیوم که می توان مورد بررسی و استفاده قرار داد، آلیاژ های ریختگی آلومینیوم می باشد که در بخش زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در مقالات قبلی توضیح دادیم آلیاژ های آلومینیوم دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشند. یکی از مشخصات اصلی که باعث می شود بخش زیادی از توجه ها به سمت آن جلب شود، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین رسانایی مناسب است.

این فلز با توجه به ویژگی های مناسبی که در خود دارا می باشد باعث شده است تا در کاربردهای صنعتی و غیرصنعتی استفاده شود. البته تنوع تولیدات مربوط به آن زیاد می باشد که درجه های آلومینیوم زیادی را دارا است. برای استفاده از آن باید به ویژگی های هر یک توجه داشت و به صورت مناسب استفاده شود. البته بعضی اوقات دنبال خصوصیت خاصی نمی باشیم بلکه آن ویژگی های عمومی مربوط به آلیاژهای آلومینیوم باعث می شود تا انتخاب ما صورت گیرد.

آلیاژهای ریختگی آلومینیوم که در اثر عمل ریخته گری به دست می آید در موارد مختلف به کار برده می شود. شما نیز برای اینکه با این مورد از صنایع بهتر آشنا شوید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

ریختگی چیست؟

بهتر است که قبل از رسیدن و بررسی در مورد آلیاژ مورد نظر به نوع آن بپردازیم که به صورت ریختگی می باشد. ریخته گری یک فرایندی می باشد که شما در اثر اینکه یک ماده ای را مذاب نموده اید به داخل قالبی ریخته و قرار می دهید تا آن ماده به حالت جامد تبدیل شود. حال به آن ماده منجد شده ریختگی می گویند که برای استفاده از آن، از قالب خارج می کنند.

خیلی اوقات فلزات در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرند و برای تهیه قطعات مورد نظر استفاده می شود. که روش های مختلفی داشته و می تواند به صورت ریخته گری تک باری، مداوم بافشار کم، ثقلی، تحت فشار، کوبشی و… داشته باشیم.

یکی از مراکزی که این نوع آلیاژ ریخته گری آلومینیوم زیاد دیده می شود در صنایع قطعات خودروسازی است. تعداد زیادی از قطعات به کار رفته در صنایع خودروسازی از این طریق تهیه شده است. موتور، سرسیلندر، شاسی از جمله مواردی بوده که در خودرو به صورت ویژه و زیاد مورد استفاده قرار گرفته است. خصوصیات زیادی در پی استفاده از آلیاژ های ریختگی آلومینیوم وجود دارد. از مقاومت در برابر زنگ زدگی تا کاهش مخصوص وزن مربوط به ماشین می باشد. به همین دلیل در شرکت های به روز خودروسازی استفاده از این جنس بدنه و قطعات خودرو در حال استفاده می باشد.

ویژگی های مهم آلیاژ ریختگی آلومینیوم

در این بخش قصد داریم به مشخصاتی که در آلیاژ ریختگی آلومینیوم بسیار مناسب می باشد و می تواند منجربه استفاده از آن در مراکز مختلف شود بیان داریم. یک سری ویژگی ها با دیگری آلیاژ آلومینیوم یکسان و تعدادی نیز در این آلیاژ فقط مشاهده می شود.

ویژگی های آلومینیوم ریختگی
ویژگی های آلومینیوم ریختگی

مقاومت در برابر خوردگی

در پی تشکیل لایه طبیعی اکسیدی چسبنده به سطح مورد نظر مقاومت در برابر خوردگی بالا می رود.

رسانایی حرارتی و الکتریکی

آلیاژ  ریخته گی آلومینیوم در ویژگی رسانایی مربوط به حرارت و الکتریکی نیز بسیار مناسب بوده و می توان جزو گزینه های ویژه در این رابطه باشد. حتی می توان آن را بعد از مس در رده دوم رسانایی قرار داد.

وزن مناسب

یکی از نکات عجیب برای کسانی که با آن کار کردن وزن پایین نسبت به دیگر آلیاژ ها می باشد. استحکام مناسبی در مقابل وزن خود دارا است.

کارپذیری آلیاژ های ریختگی آلومینیوم

این آلیاژ در بسیاری از روش های فلزکاری نیز می تواند به کار رود.

سهولت اتصال

برای اینکه بتوانید بین آن با دیگر نقاط اتصال ایجاد کنید نیاز به زحمت زیادی ندارید. بلکه می توانید به راحتی از طریق روش های مختلف مانند جوشکاری، لحیم کاری، پیچ کاری، پرچ، میخ زنی به یکدیگر متصل کنید.

قابلیت بازیافت

یکی از خصوصیات ویژه آلیاژ ریخته گی آلومینیوم قابلیت بازیافت آن می باشد. این آلیاژ در بین موادهای ساده ای می باشند که به راحتی قابل بازیافت است. سپس از مواد بازیافت شده در موارد دیگری استفاده شود.

سهولت ریخته گری

میزان بالای سیلسیم می تواند باعث جریان مناسب و همچنین پر شدن قالب در حالت ایده آل شود.

استحکام بالا

این آلیاژها دارای استحکام بسیار بالایی می باشد که ریخته گیر و پرداخت مربوط به آن نیز به صورت سخت صورت می گیرد.

پرداخت مناسب

آلیاژها مربوط به آلومینیوم که از طریق ریختگی به دست می آید، می تواند قابلیت پرداخت مناسبی داشته باشد.

شمش های ریختگی آلومینیوم

یکی از تولیداتی که در اثر ریختگی آلومینیوم می توان بدست آورد شمش مربوط به آن می باشد. در ادامه برای کار گرفتن در نقاط مختلف استفاده می شود شما می توانید از این شمش به صورت مختلف استفاده کرده یکی از آن ها تولید فویل آلومینیوم است. شمش مورد نظر را در داخل نورد مورد نظر قرار داده و به تهیه ورق هایی با ضخامت مشخص می انجامد. این روش بسیار مناسب روش ریخته گری بسیار مناسب تر از نورد می باشد.

فویل های آلومینیومی دارای خصوصیات مثبتی در زمینه عایق می باشد. شما می توانید به منظور بازتاب پرتو و همچنین در مبدل های حرارتی و کابل های لاینرهای کابلی به عنوان فویل عایق باشد.

قیمت آلیاژ های ریختگی آلومینیوم

برای تعیین قیمت مربوط به این آلیاژ نیاز است تا وزن مورد نیاز خود را تعیین کنید. این آلیاژ مانند تمامی فلزات به صورت وزنی به فروش می رسد. با توجه به نوسان قیمتی در این حوزه نیاز است تا با تماس با مراکز مربوطه قیمت آن را اطلاع پیدا کنید. شما نیز می توانید با مجموعه آلومینیوم آگرین تماس حاصل نمایید و اطلاعات و مشاوره خرید در اختیار شما قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *