چالش های صنعت آلومینیوم در ایران

چالش های صنعت آلومینیوم در ایران

چالش های صنعت آلومینیوم در ایران

مرکز پژوهش ها در مجلس در گزارشی از میزان تولید و مصرف آلومینیوم در ایران، تامین مواد اولیه، تامین برق پایدار و بهبود صنایع آلومینیوم را سه حلقه مفقود این صنعت نام گذاری کرده است. این مرکز در جدید ترین گزارش خود میزان تولید و مصرف آلومینیوم را در ایران بررسی کرده و طی بیانیه ای نتایج حاکی از نبود منابع بوکسیتی و ضعف توسعه را، یکی از چالش های صنعت آلومینیوم در ایران اعلام کرده است.

بر اساس گزارش این مرکز پژوهشی وابسته به مجلس، ایران با برخورداری از یه کارخانه تولید آلومینیوم، ایرالکو، المهدی و هرمزال با ظرفیت چهارصد و پنجاه و هفت هزار تن، رتبه هجدهم را از نظر میزان حجم ظرفیت تولیدات آلومینیوم دارا است. 

چالش های صنعت آلومینیوم در ایران
تحقیقاتی در مورد چالش های صنعت آلومینیوم در ایران

چالش های صنعت آلومینیوم در ایران، ظرفیت و حجم تولیدات فلز در جهان به ترتیب در سال های 2014 حدود 63.7 و 49.3 میلیون تن تخمین زده شده است که اگر با حجم تولید آن در سال 2013 که تقریبا 62.9 و 47.6 تن بوده مقایسه کنیم، می توان گفت دلیلی است برای افزایش میزان مصرف استفاده، بهبود مصرف و جذابیت تولید و هم چنین اقبال بازار جهانی.

اما نواحی مختلف جهان سهم های مختلفی نیز در تولید آلومینیوم داشته است و قاره آسیا هم پرچم دار این خط تولید است. هم چنین ایران با رقم 350 هزار تن از تولید فلز آلومینیوم در سال 1393 تقریبا 0.7 درصد از تولید آلومینیوم را در جهان به خود اختصاص داده است.

تامین مواد اولیه

عمده ترین منبع تولید آلومینا، بوکسیت در دنیا است که بیش تر از نود و هشت درصد آلومینیوم جهان را از آن تولید کرده اند. درصد ذخایر بوکسیت کشف شده ایران در مقایسه با مقادیر جهان بسیار ناچیز بوده است به نحوی که در بزرگ ترین معدن بوکسیت ایران میزان ذخایر بهره برداری شده کم تر از بیست تن بر آورد شده است. این در زمانی است که برای تولید هر کیلو گرم آلومینیوم چهار کیلوگرم بوکسیت احتیاج داریم.

با توجه به این که روند رشد مصرف آلومینیوم در ایران و هم چنین در جهان، کشور ها در پی ماده اصلی و اولیه این صنعت (بوکسیت) اقدام به اخذ جواز اکتشافات در کل مناطق معدنی که احتمال دارد وجود بوکسیت وجود داشته باشد، کرده اند.

این امر اقدام به اخذ اکتشافات و بهره وری بوکسیت در کشور گینه کرده است و در حال حاضر امیتاز بهره برداری از شیصد میلیون تن بوکسیت به عنوان بزرگ ترین ذخیره معدنی بوکسیت در اختیار ایران می باشد ولی گفته می شود برای این راه، این جهت در موقعیت بسیار مناسبی برای تولید این فلز در سطح جهانی می باشد.

اما این پروژه نیاز به سرمایه گذاری بین چهارصد تا پانصد میلیون دلار دارد که صرف معدنکاری ها مانند: استخراج، خرادیش اولیه، هم چنین تبدیل به دوغاب و تاسیس موارد زیر بنایی هم چون انتقال مواد معدنی تا بندر، احداث بندرگاهی مناسب و بارگیری محل خواهد شد.

با توجه به نبود منابع بوکسیتی غنی در ایران و با نگاهی به مسیر توسعه صنعت آلومینیوم لازم به نظر می رسند که نسبت به رفع موانعی که ممکن است پیش رو قرار گرفته باشد، گینه کوناکری اقدام قابل توجهی صورت پذیرد.

تامین پایدار برق

یکی دیگر از چالش های صنعت آلومینیوم در ایران ، عدم توجه کافی به موضوع برق است. نیروگاه هایی جهت تامین برق در کنار خطوط تولید آلومینیوم نیز باید وجود داشته باشد. عدم توجه کافی به تامین برق پایداردر کنار تولید آلومینیوم سازی، ممکن است مشکلاتی را نیز به وجود آورد.

یک نکته قابل توجه آن که برق در صنعت تولید آلومنیوم به عنوان ماده اولیه است و به عنوان خوراک استفاده می شود و صرفا میزان مصرف برق مدرن ترین تکنولوژی تولید این فلز یازده کیلو وات بر ساعت است که میانگین کنونی جهانی برق جهت تولید یک آلومینیوم کم تر است.

لذا احداث کردن کارخانه آلومینیوم با تکنولوژی جدید و تامین برق لازم با راندان بالای نیروگاهی امری ضروری است.

عدم شناخت از صنعت آلومینیوم

مورد دیگر از چالش های صنعت آلومینیوم در ایران، عدم شناخت این صنعت انرژی بر و دارای مزیت در تصمیم گیران این صنعت مهم و رقابتی است. که حتی پیامد عدم شناخت از دست دادن فرصت ها و سپردن مزیت ها  این صنعت به کشور های رقیب به ویژه در حوزه خلیج فارس بوده است.

به طوری که این کشور ها با تولیدات بیش از ده برابر نسبت به ایران ما در رتبه نخست تولید کننده های آلومینیوم در خاورمیانه هستند.

بر اساس این موضوع، آلومینیوم به دلیل توان نگهداشتن نود و پنج درصد انرژی مصرف شده در مراحل تولید، به طور دائمی قابلیت بازیفات صد درصدی  بانک انرژی و ماده را در سراسر جهان دارد.

درک بهتر یک مزیت

بنا بر گزارشی که داده شد، باید در نظر داشت که رقبای گازی ایران برای محروم کردن ایران از صادرات به دیگر کشور ها تلاش می کنند. در حالی که صادرات انرژی جامد می تواند با ایجاد ارزش افزوده بیش تر به توسعه اشتغال زایی و رونق اقتصادی کشور منجر می شود.

چالش های صنعت آلومینیوم در ایران
درک بهتر از چالش های صنعت آلومینیوم در ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *