تفاوت های آلومینیوم و استیل

تفاوت های آلومینیوم و استیل

تفاوت های آلومینیوم و استیل

در عین حال که استیل و آلومینیوم شباهت هایی با یکدیگر دارند، اما دارای تفاوت های زیادی نیز می باشند. در این مطلب شرکت آلومینیوم آگرین تصمیم دارد به صورت کامل تفاوت های آلومینیوم و استیل را برای شما شرح دهد. با ما همراه باشید.

تفاوت های آلومینیوم و استیل
تفاوت های آلومینیوم و استیل در چیست؟

آلومینیوم چیست؟

آلومینیوم فلزی با دوام و پر استفاده است که با توجه به ویژگی ها و خواصی که دارد یکی از پر کاربرد ترین فلزات بعد از آهن در صنایع مختلف به شمار می آید.

فلز آلومینیوم در اشکال مختلف مانند ورق آلومینیوم تهیه و تولید می شود. از آن جایی که این فلز مشحصه های مختلفی دارد، با اضافه نمودن عناصر مختلف به مقادیر متفاوت، می توان از آن آلیاژ های متعددی تولید نمود که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند.

بالا بودن استحکام آلومینیوم و پایین بودن قیمت نسبی آن باعث شده است تا این فلز در بین فلزات غیر آهنی بالاترین و بیش ترین کاربرد را در صنایع مختلف داشته باشد. لازم است بدانید که قطعات آلومینیومی را می توان به روش های مختلفی از جمله ریخته گری، ریخته گری تحت فشار، کار سرد و یا کار گرم و همین طور اکستروژن ساخت.

آلومینیوم چه کاربردی دارد؟

از فلز آلومینیوم در صنایع مختلفی استفاده می شود. همان طور که می دانید، این فلز دارای مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی است که می توان از آن برای ساخت لوازم خانگی، صنایع خودرو سازی، قطار ها، هواپیما ها، تلفن همراه، رایانه ها و… استفاده نمود.

هم چنین از سولفات های آلومینیوم برای تمیز نمودن آب، پخت و پر، دارو، مواد آرایشی، صنایع شیمیایی و سایر بخش ها استفاده می گردد.

استیل چیست؟

فولاد ضد زنگ یک اصطلاح عامیانه می باشد که به انواع مخلتف فولاد اشاره دارد. فولاد ضد زنگ در مرحله اول از آهن و کربن ساخته می شود. اضافه نمودن کروم و سایر عناصر آلیاژی مانند Ni، باعث شده اند تا این فلز علاوه بر متفاوت شدن، مقاومت چشمگیری در برای خوردگی به دست آورد.

فولاد به صورت طبیعی در طبیعت با سایر عناصر ترکیب می گردد. زمانی که سنگ آهن به طور مصنوعی به صورت خالص و برای ساخت فولاد دستکاری می شود، ناپایدار شده و به راحتی با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود.

زمانی که کروم به فولاد اضافه می گردد، اکسید کروم تشکیل شده و مانند یک سطح محافظ در جهت جلوگیری از زنگ زدگی، از آن در برابر هوا و رطوبت محافظت می کند. با در نظر گرفتن کاربرد و یا محیطی که تصمیم داریم در آن از فولاد استفاده کنید، کروم به مقادیر مشخصی از 10.5 درصد تا 30 درصد به آن اضافه می گردد.

استیل چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم ترین کاربرد های استیل، ساخت مخازن ذخیره مواد غذایی، بهداشتی و بیمارستانی می باشد. همین طور از این فلز می توان در ساخت تجهیزات شیمیایی، قاشق و چنگال و لوازم آشپزخانه استفاده نمود.

از دیگر کاربرد های استیل می توانیم به ساخت تانکر حمل مواد شیمیایی، پوشش بدنه و سقف درب آسانسور، ساخت بدنه خودرو، کامیون و هواپیما، ساخت لوازم الکتریکی مانند ترانسفورماتور و سقف خانه اشاره کنیم.

آلومینیوم و استیل چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

استیل و آلومینیوم جزو محبوب ترین ماده هایی می باشند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی تفاوت های این دو فلز می پردازیم.

هزینه آلومینیوم و استیل

هزینه همیشه یکی از اصلی ترین فاکتور ها به شمار می آید که باید در زمان ساخت هر گونه کالا آن را در نظر گرفت. قیمت استیل و آلومینیوم بر اساس عرضه و تقاضای جهانی مشخص می شود. اما به طور کلی استیل قیمت ارزان تری نسبت به آلومینیوم دارد.

مقاومت در برابر خوردگی

آلومینیوم و استیل به دلیل داشتن مقداری کروم، مقاومت چشمگیر و قابل توجهی در برابر خوردگی از خود نشان می دهند. به خصوص در فلز آلومینیوم که نیازی به رنگ، سایش و یا خراش ندارد.

قابلیت انعطاف پذیری

آلومینیوم یک فلز بسیار مطلوب محسوب می شود. چرا که دارای خاصیت انعطاف پذیری و کشش بیش تر نسبت به فولاد یا همان استیل می باشد. در صورتی که استیل بسیار سخت بوده و این امکان میسر نیست که به مقدار فلز آلومینیوم به آن شکل داد.

تفاوت های آلومینیوم و استیل
شرح کامل تفاوت های آلومینیوم و استیل

هدایت الکتریکی

هدایت الکتریکی آلومینیوم نسبت به استیل بیش تر است. به همین خاطر از فلز آلومینیوم در سیستم های تهویه و رادیاتور خودرو ها استفاده می گردد.

نسبت استحکام به وزن

فلز آلومینیوم به طور کلی استحکام پایین تری نسبت به استیل دارد. اما وزن آلومینیوم حدود 30 درصد وزن استیل می باشد. از این رو نسبت استحکام به وزن آلومینیوم بیش تر است!

کار پذیری

همان طور که می دانید، استیل از آلومینیوم دارای سختی بیش تری می باشد. با در نظر گرفتن استحکام بالای استیل نسبت به آلومینیوم، می توان گفت که این فلز از کارپذیری کم تری برخوردار می باشد.

خواص حرارتی

از استیل می توان در دماهای بسیار بالا استفاده نمود. این در حالی است که آلومینیوم در دمایی نزدیک به 400 درجه سانتی گراد نرم می شود. در صورتی که استیل این قابلیت را دارد تا بتوان در دماهای بسیار بالاتر بر روی آن کار نمود.

 

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *