کاربرد آلیاژ آلومینیوم

کاربرد آلیاژ آلومینیوم

کاربرد آلیاژ آلومینیوم

آلومینیوم یک فلز پر استفاده در صنایع مختلف است. اما لازم است بدانید که آلیاژ های این فلز نیز کاربرد های وسیعی دارد که در این مطلب به کاربرد آلیاژ آلومینیوم پرداخته ایم.

آلیاژ های آلومینیوم دارای ویژگی های منحرصر به فردی می باشند. این فلز ارزشمند، کاربرد های فراوانی دارد. همین طور بهتر است بدانید که ویژگی های آلومینیوم رابطه مستقیمی با آلیاژ مصرفی آن دارد.

شما می توانید با در نظر گرفتن نیاز خود، به راحتی آلیاژ مناسبی از فلز آلومینیوم را انتخاب نمایید. چرا که با کم و زیاد شدن عناصر درون آلیاژ ها ویژگی های خاصی به آلومینیوم داده می شود. در ادامه با انواع آلیاژ های آلومینیوم و ویژگی های آن ها آشنا خواهید شد.

آلیاژ آلومینیوم 1050 A

این آلیاژ به عنوان خالص ترین و پر کاربرد ترین آلیاژ ورق آلومینیوم به شمار می آید. هم چنین این آلیاژ در جوشکاری و خم کاری عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. به طور معمول 95.5 درصد این آلیاژ، آلومینیوم می باشد که ضخامت آن معملوا بین 0.5 تا 6 میلی متر است.

آلیاژ آلومینیوم 2007

این آلیاژ، به عنوان یک آلیاژ مس شناخته می شود که بین 4 تا 5 درصد از آن را مس تشکیل داده است. این آلیاژ استفاده بیش تری در قطعات دستگاه هایی مانند پیچ ها و پرچ ها دارد.

این آلیاژ بسیار شبیه به آلیاژ 2011 می باشد اما شدت سختی آن بیش تر است. این آلیاژ یک آلیاژ آلومینیوم با قطعات کوچک است که برای ماشین کاری های سریع بسیار مناسب می باشد. همین طور احتمال زنگ زدن آن بسیار کم است.

لازم به ذکر است که این آلیاژ آلومینیوم برای جوشکاری مناسب نمی باشد. چرا که مقدار مس آن زیاد است.

کاربرد آلیاژ آلومینیوم
کاربرد آلیاژ آلومینیوم 2007

آلیاژ آلومینیوم 2011

این نوع از آلیاژ، به عنوان آلیاژ مس شناخته می شود که معمولا 4 تا 5 درصد از آن را مس تشکیل داده است. این آلیاژ برای قطعات دستگاه هایی مانند پیچ ها و پرچ ها کاملا مناسب می باشد.

این آلیاژ شبیه به آلیاژ 2007 است اما شدت سختی آن کم تر بوده و کمی نرم تر می باشد.

همان طور که می دانیداز این آلیاژ برای ماشین کار های سریع استفاده می شود. چرا که پس از عملیات حرارتی ظاهری درخشان به خود می گیرد. هم چنین مقاومت بالایی در برابر خوردگی داشته و برای جوشکاری اصلا آلیاژ مناسبی به شمار نمی آید.

لازم است بدانید که این آلیاژ در برابر زنگ زدگی مقاومت چندانی از خود ندارد.

آلیاژ آلومینیوم 2014

این آلیاژ بین 4 الی 5 درصد مس را در خود جای داده است. استحکام بالایی دارد. پس می تواند آن را به آلیاژ های 2007 و 2011 شبیه دانشت اما از آن جایی که از این دو آلیاژ سخت است، بیش تر در تجهیزات نظامی، جنگی و هواپیمایی مورد استفاده قرار می گیرد.

آلیاژ آلومینیوم 2017 A

این آلیاژ آلومینیوم میزان مس بالایی دارد که به صورت ورق ههای کوچک بریده می شود. این آلیاژ برای عملیات های حرارتی گزینه مناسبی می باشد. همین طور لازم است بدانید که به دلیل مقدار مس بالایی که دارد برای جوشکاری اصلا مناسب نیست.

آلیاژ آلومینیوم 2024

این آلیاژ به دلیل مقدار مس بالایی که دارد برای عملیات های حرارتی گزینه مناسبی به شمار می آید. همین طور این آلیاژ را به صورت ورق های کوچک برش می دهند. البته لازم است بدانید که برای آنودایز سطحی مناسب نمی باشد.

آلیاژ آلومینیوم 3005

این آلیاژ، به عنوان آلیاژ منگنز شناخته می شود که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی از خود نشان می دهد. این آلیاژ استحکام متوسطی دارد و برای جوشکاری و خم کاری گزینه مناسبی به شمار می آید.

آلیاژ آلومینیوم 5005

این دسته از آلیاژ های آلومینیوم برای ماشین کاری و خم کاری کاملا مناسب هستند. در مقابل خوردگی مقاومت چشم گیری داشته و برای جوشکاری نیز گزینه مناسبی به شمار می آیند. ضمن این که می توان از آن ها برای آنودایز نیز استفاده نمود.

آلیاژ آلومینیوم 5083

این آلیاژ در برابر آب دریا مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. اما سطح استحکام آن متوسط می باشد. در باربر خوردگی مقاومت بالایی داشته و همین طور برای جوشکاری و آنودایز گزینه مناسبی است.

آلیاژ آلومینیوم 6060

این نوع آلیاژ آلومینیوم برای آنودایز کاملا مناسب می باشد. همین طور مقاومت چشم گیر و قابل توجهی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد. شما می توانید از این آلیاژ آلومینیوم برای جوشکاری نیز استفاده کنید.

آلیاژ آلومینیوم HOKOTOL

آلیاژ آلومینیوم HOKOTOL، مقاومت و استحکام بالایی دارد اما مقاومت آن در برابر خوردگی کم می باشد. همین طور لازم است بدانید که استحکام آن مانند استیل است.

این نوع از آلیاژ های آلومینیوم برای صنایع هوایی و نظامی و قالب های پلاستیکی (در جوشکاری با آلیاژ 7075) کاملا مناسب می باشد.

یکی از مزیت های چشم گیر این آلیاژ، عدم تغییر جنس و جزییات آن در ماشین کاری می باشد.

کاربرد آلیاژ آلومینیوم
کاربرد آلیاژ آلومینیوم HOKOTOL

1 دیدگاه در کاربرد آلیاژ آلومینیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *