کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی

کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی

کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی

همان طور که می دانید آلومینیوم کاربرد های فراوانی دارد که در این مطلب شرکت آلومینیوم آگرین در مورد کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی برای شما خواهد گفت.

اکسید آلومینیوم که بیش تر با نام آلومینا شناخته می شود، دارای پوند اتمی قوی یونی بین مولکولی می باشد. این ویژگی ها منحصر به فرد بوده و برای صنایع پتروشیمی بسیار مطلوب می باشد.

این ماده می تواند در چندید فاز بلوری وجود داشته باشد که همه در دمای بالا به پایدار ترین فاز آلفای شش ضلعی باز می گردند.

آلومینای فاز آلفا به عنوان قوی ترین و سخت ترین سرامیک اکسید شده شناخته می شود. سختی زیاد، ویژگی های عالی در الکتریک، نسوز بودن و خواص حرارتی خوب، آن را به ماده ای انتخابی در جهت طیف گسترده ای از کاربرد ها تبدیل کرده است.

کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی
توضیحاتی در مورد کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی

اکسید آلومینیوم چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟

همان طور که می دانید این ماده ارزشمند در صنعت، خواص و ویژگی های مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها در ادامه نام خواهیم برد:

  • مقاومت در فشار بالا
  • مقاومت دی الکتریک بالا
  • سهولت دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب
  • درجه نسوزی بالا
  • مقاومت در برابر شوک حرارتی
  • سختی قابل توجه
  • مقاومم در برابر حملات شیمیایی حتی در دمای بالا
  • مقاوم در برابر سایش
  • رسانایی گرمایی بالا

اکسید آلومینیوم به چه روشی تولید می شود؟

مقادیر زیادی از اکسید آلومینیوم توسط تجمع هیدروکسید آلومینیوم، آلومینا تری هیدرات و یا AHT تولید می شود. هیدروکسید آلومینیوم توسط فرآیند بایر به صورت عمده تولید می شود. در واقع این فرآیند به حل کردن بوکسیت در سود سوز آور و رسوب گیری اکسید آلومینیوم با افزودن بلور های ریز دانه هیدروکسید آلومینیوم، گفته می شود.

کاربرد های اکسید آلومینیوم در صنایع مختلف

اکسید آلومینیوم از نظر شیمیایی نسبتا خنثی، دارای رنگ سفید و نسبتا غیر سمی می باشد. از این ماده می توان در ساخت پلاستیک ها به عنوان ماده پر کننده استفاده نمود.

همین طور یک ماده رایج در کرم های ضد آفتاب است. لازم است بدانید به دلیل سختی و مقاومت بالایی که اکسید آلومینیوم از خود دارد، از ان به عنوان ساینده و به عنوان جایگزینی با قیمت مقرون به صرفه در جهت الماس های صنعتی استفاده می شود.

برخی از کیت های پرداخت CD و DVD حاوی اکسید آلومینیوم می باشند. همین خصوصیات باعث می شود که ماده خوبی در خمیر دندان به شما آید. چرا که دندان پزشکان از این ترکیب به عنوان یک عامل پرداخت کننده در جهت از بین بردن لکه های دندان استفاده می نمایند.

از دیگر کابرد های اکسید آلومینیوم، می توان به تولید آلومینیوم فلزی اشاره کرد. آلومینیوم فلزی با اکسیژن واکنش می دهد و باعث ایجاد خوردگی در ان می شود. با این حال زمانی که آلومینیوم با اکسیژن پیوند داده و اکسید آلومینیوم را تشکیل می دهد، یک پوشش نازک ایجاد می شود که از ان در برابر اکسید شدن بیش تر محافظم می نماید.

همین امر باعث می شود تا آلومینیوم دچار خوردگی و کاهش استحکام فلز نشود. ضخامت و سایر خصوصیات لایه اکسید را می توان با استفاده از فرآیند آندایزینگ تغییر داد.

کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی
کاربرد آلومینیوم در پتروشیمی و سایر صنایع

یکی از متداول ترین شکل کریستالی اکسید آلومینیوم، کوراندوم است. یاقوت سرخ و یاقوت کبود شکل های دیگر این ماده می باشند. آن ها رنگ مشخص خود را از طریق نا خالصی هایی که در ترکیب خود دارند، به دست آورده اند.

یاقوت سرخ رنگ قرمز و کیفیت لیزری خود را از اثرات وجود نا خالصی کروم به دست آورده است. یاقوت کبود در رنگ های مختلفی مشاهده می شوند که از نا خالصی های دیگر مانند آهن و تیتانیوم ناشی می شود.

لازم است بدانید که سختی انواع مختلف این ترکیبات، آن ها را برای استفاده به عنوان ساینده و به عنوان اجزای سازنده ابزار برش کاملا مناسب می نماید.

مزایا و معایب اکسید آلومینیوم در یک نگاه

اکسید آلومینیوم ذوب شده دارای چندین ویژگی منحصر به فرد می باشد که آن را گزینه ای مناسب تر نسبت به سایر مواد دیگر تبدیل می کند. این ترکیب اکساینده ای با محتوای آهن کم است که هیچ زنگی در سطوح ایجاد نمی نماید. رسوبات زنگ زدگی اغلب می توانند در روند های بعدی ایجاد مشکل کنند.

اکسید آلومینیوم در واقع یک ساینده منفجر کنده به شمار می آید که ماده ساینده سخت تری نسبت به اکثر مواد موجود می باشد. همین مسئله منجر به خرد شدن ذرات کم تری شده و در نهایت به کاهش سطح گرو غبار کمک می نماید.

اکسید آلومینیوم در واقع یک ترکیب معمول و طبیعی است که در صنایع مختلفی مخصوصا در صنایع تولید آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب در تولید سرامیک آلومینیوم استفاده می شود. رایج ترین شکل کریستالی آن، کوراندوم است که دارای چندین نوع مختلف و با کیفیت سنگ های قیمتی می باشد.

پودر اکسید آلومینیوم چه کاربردی دارد؟

آلومینا به دلیل خاصیت تهاجمی خود به عنوان یک ماده منفجره رایج شناخته می شود که بر روی فلزات، شیشه، چوب و سایر مواد می توان از آن استفاده نمود. تطبیق پذیری و قدرت آن باعث شده است که در بین متخصصان صنایع بسیار محبوب باشد.

اکسید آلومینیوم در دانه هایی با اندازه های مختلف خرد می شود و شما می توانید از آن برای کاربرد های مختلف استفاده نمایید. حتی این امکان برای شما میسر است تا آن را بازیافت کنید و تا زمانی که شروع به خراب شدن کند، آن را مورد استفاده قرار دهید. سرعت تخریب اکسید آلومینیوم به نوع ماده ای که منفجر می کنید و فشار انفجار بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *