کاربرد آلومینیوم در صنعت

کاربرد آلومینیوم در صنعت

کاربرد آلومینیوم در صنعت

ترکیب منحصر به فرد و عالی آلومینیوم باعث شده این نوع فلز یکی از مهم ترین مواد مهندسی و ساخت مصالح به شمار آید. شرکت آلومینیوم آگرین در این مطلب قصد دارد تاثیر به سزای کاربرد آلومینیوم در صنعت را برای شما ارائه دهد. پس با ما همراه باشید.

جرم سبک و استحکام به وزن بالا و هم چنین مقاومت زیاد در مقابل زنگ زدگی و خوردگی، توانسته آلومینیوم را تبدیل به یک فلز عالی کند. آلومینیوم قابل بازیافت می باشد و با محیط زیست نیز سازگار خواهد بود. آلومینیوم با دوام است و می تواند سال ها بدون پوسیده شدن کار کند.

کاربرد آلومینیوم در صنعت
معرفی کاربرد های آلومینیوم در صنعت

چه از نظر ارزش و چه از نظر کیفیت، آلومینیوم کاربردی ترین فلز بعد از آهن نام گذاری شده است و تقریبا کاربرد آلومینیوم در صنعت، بخشی حائز اهمیت است.

همه این ویژگی ها باعث شده تا آلومینیوم به یک گزینه مناسب جهت کاربرد در شرایط خاص تبدیل شود. موارد استفاده از این فلز در حمل و نقل، بسته بندی، ساخت و ساز، برق و … می باشد.

سایر کاربرد های فلز آلومینیوم

متالوژی

آلومینیوم به همراه درصدی سیلیس، روی منگنز، منیزیم، مس و یا لیتیوم، آلیاژ های مقاومی در برابر فرسودگی، و زنگ زدن را تشکیل می دهد که برای بسته بندی ظروف، کالاهای اکتریکی و مصالح ساختمانی، هوا و فضا و اتوموبیل سازی استفاده می شود.

شیمیایی

آلومینیوم برای تهیه کردن انواع عایق و به عنوان یک رسانای خوب گرمایی، در تهیه وسایل آشپزخانه به کار می رود. آلومینیوم بعد از مس، دومین عنصر رسانای جریان های الکتریکی است و به دلیل ایجاد خطوط بسیار قوی الکتریکی، از آن به عنوان تهیه سیم های انتقال ولتاژ بالا استفاده می شود.

بوکسیت ها در تهیه سیمان و ماده ثابت به کار می رود و همچنین از پودر اکسید آلومینیوم به صورت کانی بوکسیت، برای تهیه سولفات آلومینات و آلومینیوم در تصفیه آب استفاده می شود. از سولفات آلومین نیز در صنف کاغذ سازی و پارچه بافی استفاده زیادی می شود.

بازیافت

آلومینیوم ها به طور کلی قابل بازیافت هستند و نود و پنج درصد نیز قابلیت ذخیره سازی انرژی را دارد. قراضه آلومینیوم در بازار جهانی نیز مورد معامله قرار می گیرد.

قراضه های آلومینیوم به طور زیادی به ذوب کنند ها آلومینیوم ثانویه فروخته می شود. این روش هم به سلامت و حفاظت محیط زیست کمک خواهد کرد و هم از نظر تجاری مقرون به صرفه خواهد بود، زیرا در هزینه ذوب و تولید آلومینیوم از نظر مصرف انرژی صرفه جوی خواهد شد.

نما های آلومینیوم در صنعت

نما ها جز لاینفکی از ساختمان است که علاوه بر این که یه سازه زیبایی می بخشد، ظاهر شهر را نیز زیبا می کنئ. ویژگی منحصر به فرد آلومینیوم، انقلاب جدیدی را در مهندسی معماری و ساختمان به راه انداخته است.

نما های آلومینیومی با داشتن قابلیت شکل پذیری بالا، تنوع، زیبایی چشم گیر و خارق العاده و اتصال آسان، می توان گفت امروزه طرفداران بسیاری را پیدا کرده است.

با انتخاب نمای مناسب تر برای ساختمان می توان سازه های زیبایی ساخت که در هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله ایمن باشد و خطر آفرین نباشد. نما های آلومینیومی در مقایسه با سایز نماد ها برای این کار مناسب تر اند.

کاربرد آلومینیوم در صنعت
کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

در نما های سنگی خطر سقوط سنگ وجود دارد که بسیار خطرناک هستند، علاوه بر آن چون زیر سازی نما های سنگی، آجری و غیره بر روی دیوار های خارجی ساختمان است و هم چنین دیوار های خارجی به دلیل اتصال نداشتن به سازه هنگام وقوع زلزله به سرعت فرو می ریزند، بنابراین اجزای این طور نماها منطقی و ایمن نخواهند بود.

اما نما های آلومینیومی به دلیل داشتن اتصال مناسب به وسیله پلیت و نبشی به اسکلت ساختمان، دارای مقاومت بالایی در هنگام زلزله و حوادثی نظیر آن خواهد بود و تنها اشکال آن فرو ریختن شیشه ها می باشد که این مشکل هم با استفاده ای شیشه های جدید که ایمن هستند و یا ورق های پلی کربنات حل می شود.

آلیاژ های مصرفی و کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

این نوع آلیاژ ها در صنعت ساختمان سازی به صورت محصولات نوردی، اکسترورژن، ریخته گری و پرس شده استفاده شده است.

از طرف دیگر از نظر طراحان قطعات تولید شده با روش اکستروژن بسیار مناسب ترند، زیرا روش شکل دهی بسیار مناسبی برای آلومینیوم می باشد و قابلیت تولید انواع مختلفی از پروفیل ها را دارد که محدودیت های موجود در طراحی را تقریبا می تواند رفع کند.

شکل های پیچیده که از طریق اکستروژن قابل حصول است به طراح این امکان را داده تا بتواند پیچیدگی های خاص مانند شیار های لازم برای اتصالات، ملزومات جلوگیری از اتلاف حرارت، لبه های صاف و عاری از عیب را همراه با استحکام کافی محصول که همگی آن ها منجر به بازدهی بالای پنجره های آلومینیومی گسترده محصولات آلومینیومی در ساختمان می شود.

آلومینیوم نورد شده هم نیز در هزاران شکل در سازه های مدرن کاربرد دارد که آن را می توان به ماده ای مناسب برای سقف ساختمان ها تبدیل کرد. نرخ بازیافت محصولات آلومینیومی مورد مصرف در صنایع ساختمان بیش از 80 درصد است. این بازیافت ساده و سریع باعث شده تا قراضه آلومینیومی با قیمت بالا خرید و فروش شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *