آلومینیوم خشک چیست؟

آلومینیوم خشک چیست

آلومینیوم خشک چیست؟

اگر برای شما هم سوال شده است که آلومینیوم خشک چیست و چه مواردی را در بر می گیرد، این مطلب را از دست ندهید. شرکت آلومینیوم آگرین به شما کمک خواهد نمود تا با آلومینیوم خشک آشنا شوید. همین طور اطلاعاتی بیش تر را در رابطه با فلز آلومینیوم، ورق آلومینیوم و کاربرد هایی که دارند برای شما شرح خواهد داد. با ما همراه باشید.

آلومینیوم خشک چیست
آلومینیوم خشک چیست؟

آلومینیوم چیست؟

آلومینیوم به طور کلی به فلزی سبک وزن گفته می شود که پس از قرار گرفتن در مجاورت هوا یک لایه نازک از اکسید آلومینیوم بر روی آن تشکیل می شود. اکسید آلومینیوم نسبت به آلومینیوم خالص از نقطه ذوب بالا تری برخوردار می باشد.

آلومینیوم در حالت فلزی، جزو فلزات سمی نبوده و فاقد خاصیت مغناطیسی می باشد. در واقع فلز آلومینیوم یک فلز استاندارد به شمار می آید که بیش تر برای مصارف صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آلومینیوم جزو فلزات پر استفاده و پر کاربرد می باشد که شما می توانید آن را در اشکال و درجه های مختلفی در صنایع متفاوت مشاهده نمایید.

این که کدام درجه از آلومینیوم را انتخاب کنید، کاملا به شما و استفاده ای که از این فلز دارید، بر می گردد. لازم است بدانید که باید در زمان انتخاب درجه آلومینیوم، موارد زیر به صورت اساس مورد بررسی قرار بگیرند تا درجه مناسب و متناسبی از آلومینیوم را انتخاب نمایید:

  • شکل پذیری و یا قابلیت کار
  • قابلیت جوشکاری
  • ماشین کاری
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • عملیات حرارتی
  • استحکام
  • قدرت

توضیحاتی در رابطه با آلومینیوم خشک

آلومینیوم خشک نسبت به آلومینیوم نرم، دارای خلوص پایین تری می باشد. به همین خاطر در مقایسه با آلومینیوم نرم، در پله دوم قرار می گیرد. ضایعات آلومینیوم خشک شامل ضایعات پیستون، سرسیلندر، رینگ، رادیاتور و… می باشد. این ضایعات به صورت شمش های خشک و کارتل ریخته می شوند.

شمش آلومینیوم خشک

ضایعات آلومینیوم خشک همان طور که پیش تر گفته شد شامل ضایعات پیستون، سرسیلندر، رینگ، رادیاتور و… می باشد. پس از این که این ضایعات خریداری شدند، به کارخانه انتقال داده می شوند و فرآیند تولید شمش برای مصارف مختلف که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم، طی می کنند.

نمونه ضایعات آلومینیوم خشک

ضایعات آلومینیوم خشک شامل سرسیلندر، پوسته گیربکس و دینام، پیستون، کارتل، توپی موتور سیکلت و… می باشد.

چه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش، آلومینیوم جزو کاربردی ترین فلزات پس از آهن به شمار می آید. به همین خاطر در تمامی بخش های صنعت مورد استفاده قرار گرفته و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

آلومینیوم خالص نرم و ضعیف است. اما می توان با اضافه نمودن آلیاژ های مختلف از جمله مس، منیزیم، منگنز، سیلیکون و سایر عناصر، آلیاژ های مختلفی از فلز آلومینیوم را به وجود آورد که هر کدام دارای خواص و ویژگی های منحصر به فرد بوده و در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

زمانی که آلومینیوم در خلاء تبخیر می شود، پوششی را تشکیل خواهد داد که نور مرئی و گرمای تابشی را از خود منعکس می کند. این پوشش ها لایه نارک اکسید آلومینیوم نام دارند که مانند پوشش های نقره خاصیت خود را از دست نمی دهند. یکی از مواردی که فلز آلومینیوم در آن کاربرد فراوانی دارد، لایه آیینه های تلسکوپ های نجومی می باشد.

آلومینیوم خشک چیست
آلومینیوم خشک چیست و چه ضایعاتی دارد؟

آلومینیوم چه کاربرد هایی دارد؟

همان طور که به دفعات اشاره شد، فلز آلومینیوم کاربرد های مختلفی در صنایع گوناگون دارد. به همین خاطر در این بخش مطلب تصمیم گرفتیم به صورت کامل کاربرد های فلز آلومینیوم را برای شما شرح دهیم.

  1. حمل و نقل (اتومبیل ها، هواپیما ها، کامیون ها، کشتی ها، ناوگان های دریایی، راه آهن و…)
  2. بسته بندی (قوطی ها، فویل ها و…)
  3. کالا های با دوام مصرف کننده (وسایل برقی خانگی، وسایل آشپزخانه و…)
  4. خطوط انتقال الکتریکی (به دلیل وزن سبک مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که هدایت الکتریکی آلومینیوم 60 درصد هدایت الکتریکی مس می باشد.)
  5. ساختمان (رب، پنجره، دیوار پوش ها و…)
  6. ماشین آلات اکسید آلومینیوم (آلومینا) به طور طبیعی و به صورت کوراندوم، سنگ سنباده، یاقوت و یاقوت کبود یافت می شود که در شیشه سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

شمش آلومینیوم چیست؟

شمش آلومینیوم یکی از قطعات بسیار پر کاربرد در صنعت آلومینیوم می باشد. همان طور که می دانید شمش ها از فرآورده های مربوط به آلومینیوم می باشند. در واقع اگر بخواهیم تعریفی کلی در مورد شمش آلومینیوم ارائه دهیم، باید بگوییم که شمش ها قطعات تقریبا خالصی به شمار می آیند که در شکل های مختلف و متنوع ریخته گری شده و سپس مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم است بدانید که شمش ها قالب های کوچکی می باشند که طولشان کم تر از 2 متر بوده و در دسته محصولات نیم ساخته ای قرار می گیرند که با انجام فرآیند های مختلف بر روی آن ها، در صنعت های مختلف، قابل استفاده می شوند.  

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آلومینیوم خشک، با کارشناسان شرکت آلومینیوم آگرین در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

1 دیدگاه در آلومینیوم خشک چیست؟

  1. کاظم جفائی says:

    با سلام. ممنون بابت توضیحات مفید و آموزنده. بنده یک سوال داشتم: دو اصطلاح شمش خشک دایکاست، و شمش کارتل، که هردو بسیار معروف هم هستند از لحاظ جنس و آلیاژ چه تفاوت و شباهتی باهم دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *