گروه های آلیاژی آلومینیوم

گروه های آلیاژی آلومینیوم

معرفی گروه های آلیاژی آلومینیوم

معرفی گروه های آلیاژی آلومینیوم: آلیاژ های آلومینیوم از متنوع ترین آلیاژها هستند که به دلیل سبک وزنی و دوام بالای آن ها کاربرد های فراونی دارند.آلیاژ های آلومینیومی به 8 سری کلی تقسیم شده اند که شامل سری های 1000، 2000، 3000، 4000، 5000، 6000،  7000 و 8000 می باشند.

آلیاژ های آلومینیوم سری 1000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 1000 دارای حداقل 99 درصد آلومینیوم هستند.این سری از آلیاژ های آلومینیومی دارای مقاومت به خوردگی بسیار بالا، رسانای جریان الکتریکی و گرمایی بالا، پذیرش ماشین کاری، خواص مکانیکی نسبتا پایین و قابلیت جوش پذیری اند.هم چنین این سری از آلیاژ ها نرم هستند و در کار هایی مانند ساخت بسته بندی های فویلی برای مواد غذایی، اتصالات الکتریکی و سیم های جوشکاری استفاده می شوند.

مطالعه مقاله ورق آلومینیوم سری 1000 به شما پیشنهاد می کنیم.

آلیاژ های آلومینیوم سری 2000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 2000 تشکیل شده از دو عنصر اصلی آلومینیوم و مس همراه با عناصر آلیاژی دیگر می باشند.از خصوصیات این سری از آلیاژ ها می توان به استحکام بالا، سختی بالا، جوش پذیری خوب، مقاومت به شکستگی بالا و قابلیت ریخته گری پایین اشاره کرد.می توان خصوصیات گفته شده را به وسیله اضافه کردن عناصر آلیاژی مانند منیزیوم و نقره بهبود داد.از سری 2000 آلیاژ های آلومینیومی می توان در صنایع هوافضا، ساخت بدنه هواپیما و فضاپیما، ساخت بدنه خودرو های سنگین و ساخت پرچ ها و یا پیچ ها در قطعات مختلف استفاده کرد.

گروه های آلیاژی آلومینیوم
معرفی انواع گروه های آلیاژی آلومینیوم و نوع کاربرد آن ها

آلیاژ های آلومینیوم سری 3000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 3000 از دو عنصر اصلی آلومینیوم و منگنز تشکیل شده اند. که دارای استحکام بیش تری نسبت به سری آلیاژ های 1000 آلومینیومی هستند.این سری از آلیاژ های آلومینیومی دارای خواصی هستند که می توان استحکام کششی بالا، شکل پذیری بالا، مقاومت به خوردگی بسیار خوب، منطقه پلاستیک بالا و قابلیت جوش پذیری خوب را نام برد.از این سری از آلیاژ ها می توان در ساخت قوطی های مواد غذایی، ساخت رادیاتور های وسایل نقلیه، ساخت وسایل صنایع شیمیایی و ساخت سقف ها نام برد.

آلیاژ های آلومینیوم سری 4000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 4000 تشکیل شده از دو عنصر اصلی آلومینیوم و سیلیکون هستند، که دارای نقطه ذوب پایینی اند که موجب شده است از این آلیاژ ها بتوان در ریخته گری استفاد کرد.از خصوصیات این سری از آلیاژ های آلومینیومی می توان عملیات حرارتی ناپذیر بودن آن ها (با اضافه کردن عنصر منیزیم «Mg» به آن می توان این خاصیت را تا حدی اضافه کرد)، استحکام متوسط و مقاومت در برابر خوردگی را نام برد.از این سری از آلیاژ ها می توان به عنوان سیم جوشکاری و لحیم استفاده کرد.

آلیاژ های آلومینیوم سری 5000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 5000 دارای دو عنصر اصلی آلومینیوم و منیزیم هستند، که می توان سختی این سری از آلیاژ های آلومینیومی را به وسیله انجام فرایند های تغییر شکل پلاستیک سرد افزایش داد.از ویژگی های این سری از آلیاژ های آلومینیومی می توان به استحکام بالا، مقاومت به خوردگی بالا، جوش پذیری خوب، مقاومت در برابر دماهای بسیار پایین حتا دما های نزدیک به  صفر مطلق، مقاومت بالا در محیط های شامل SO2 ,HNO3 ,H2SO4 ,H3PO4، نرم بودن و چگالی پایین اشاره کرد.از این سری از آلیاژ های آلومینیومی می توان در ساخت مخازن سوخت و مواد غذایی، اتصالات الکتریکی، ساخت قطعات موشک، ساخت بدنه قایق ها و کشتی ها و … استفاده کرد.

آلیاژ های آلومینیوم سری 6000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 6000 از عناصر آلیاژی اصلی آلومینیوم، منیزیوم و سیلیکون تشکیل شده اند.از ویژگی های این سری از آلیاژ ها می توان به استحکام متوسط، نرمی بالا، مقاومت به خوردگی بالا در محیط های دریایی، جوش پذیری خوب و شکل پذیری بالا اشاره کرد.از این سری از آلیاژ های آلومینیومی می توان در صنایع خودروسازی، صنایع کشتی سازی، صنایع بازیافتی، ساختمان سازی، معماری و ساخت انواع پل ها استفاده کرد.

آلیاژ های آلومینیوم سری 7000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 7000 از دو عنصر اصلی آلومینیوم و روی همراه با عناصر آلیاژ های دیگر تشکیل شده اند.این سری از آلیاژ های آلومینیومی دارای استحکام و مقاومت به خستگی بیشتر نسبت به دیگر سری از آلیاژ های آلومینیومی هستند.همین طور مقاومت به خوردگی و جوش پذیری آن ها نسبت به دیگر آلیاژ های آلومینیومی کم تر است.از این سری از آلیاژ های آلومینیومی به صورت گسترده ای در صنایع هوافضا استفاده می شود. به خصوص در قطعاتی که نیازمند به مقاومت به خستگی بالایی باشد استفاده می شود.

گروه های آلیاژی آلومینیوم
مشخصات انواع گروه های آلیاژی آلومینیوم و کاربرد آن ها در صنایع مختلف

آلیاژ های آلومینیوم سری 8000:

سری آلیاژ های آلومینیومی 8000 شامل آلیاژ هایی هستند که در سری های قبلی آلیاژ های آلومینیومی گنجانده نمی شوند و بیش تر دارای عناصر آلیاژی Fe ,Ni ,Li ,Sn ,Si ,Ce هستند.

تعدادی از ویژگی های این سری از آلیاژ های آلومینیومی در زیر آمده اند:
Al-Fe-Ni: دارای استحکام و رسانایی الکتریکی بالا.
Al-Li: دارای استحکام و سفتی بالا در عین داشتن چگالی پایین.
Al-Sn: دارای استحکام و مقاومت به خوردگی بالا.
Al-Fe-Si: دارای شکل پذیری، نرمی و رسانایی بالا.
و … از این سری از آلیاژ ها می توان در نیروگاه های اتمی، صنایع غذایی، بلبرینگ خودرو ها، ساخت رسانا ها و … استفاده کرد.

هم چنین این لینک می تواند مفید باشد:

مشخصات فیزیکی آلومینیوم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *