چگونه ورق آلومینیوم را رنگ کنیم

رنگ آمیزی ورق آلومینیوم

آیا با نحوه رنگ آمیزی ورق های آلومینیوم آشنا هستید نکات مهم روند مربوط به آن را مورد بررسی قرار دادیم. آلومینیوم خواص زیادی دارد که آن را به یک ماده پرکاربرد در موارد مختلف تبدیل می کند. کار با آن آسان، بادوام، سبک وزن و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. در بیشتر موارد، روکش براق نقره ای یا سفید آن کافی است، اما اگر می خواهید ظاهری سفارشی به ان بدهید، می توانید یک لایه رنگ بر روی آن اضافه کنید.

نحوه رنگ آمیزی ورق آلومینیومی

اصول مربوط به رنگ آمیزی تولیدات آلومینیومی بسیار مهم است و دارای مراحل مختلفی می باشد. اصولاً باید قبل از رنگ آمیزی یک سری اصولی رعایت کرد. ابتدا باید محافظ اکسید قبل از اعمال رنگ کاملاً برداشته شود. با این حال، به خصوص در سطح بزرگ، این کار چندان راحت نیست، زیرا لایه اکسیدی خود را در فواصل منظم تجدید می کند.

سنگ زنی آلومینیوم به عنوان آماده سازی سطح

برای برداشتن لایه اکسید، چندین گزینه دارید، می توانید ساب بزنید و یا آن را سندبلاست کنید. که روش دوم برای سطوح بزرگ بسیار توصیه می شود. راه حل دیگر این است که شما می توانید به صورت شیمیایی این موضوع را حذف کنید، اما این موضوع برای سلامتی دارای شبهه می باشد. بهترین روش همان استفاده از سمباده یا سندبلاست می باشد.

شما حتی می توانید از این طریق سطحی براقی نیز داشته باشید. برای رنگ آمیزی آلومینیوم کافی است تا لایه اکسیدی را با سمباده ای که دارای سنگ ریزه درشت است جدا کنید. قبل از سنباده زدن، ابتدا باید گرد و غبار و کثیفی را با دقت پاک کنید، در غیر این صورت سمباده زدن، گرد و غبار حاصل باید دوباره پاک شود.

انجام پرایمر آلومینیومی

بعد از مرحله لایه اکسید برداری باید قبل از رنگ آمیزی یک آستر مناسب صورت گیرد. آلومینیوم یکی از فلزاتی است که رنگ آمیزی آن دشوار است، زیرا رنگ ها سخت به سطح می چسبند. یک پرایمر که به آن تقویت کننده چسبندگی نیز می گویند، چسبندگی بهتر رنگ آلومینیوم را تضمین می کند. پرایمر را می توان با تفنگ اسپری، غلتک یا برس انجام داد.

رنگ آمیزی آلومینیوم

حالا باید صبر کنید تا پرایمر آلومینیومی کامل خشک شود. پس از آن می توانید شروع به رنگ آمیزی کنید. این مرحله بسته به رنگ آلومینیوم استفاده شده می تواند به روش های متفاوتی انجام شود. در هر صورت، از قبل برگه اطلاعات سازنده را مطالعه نمایید. رنگ دو جزیی بسیار مناسب و دارای مقبولیت زیادی است در کنار آن نیز رنگ های دیگری می باشد که باید به صورت چند لایه انجام گیرد تا آب بندی بهینه سطح انجام شود. هنگام استفاده باید از سازگاری محصولات مورد استفاده اطمینان حاصل شود.

در زمان رنگ آمیزی با غلتک شما باید در ابتدا رنگ را در جهت طولی، سپس عرضی و دوباره در جهت طولی اعمال کنید. این کار بدون برداشتن رنگ جدید انجام می شود. بلافاصله پس از آن، رنگ تازه اعمال شده با قلم مو صاف می شود. قلم مو با زاویه کمی نگه داشته می شود و سطح را صاف می کند که تا حدودی حباب دار به نظر می رسد. اگر در طول این فرایند آثار قلم مو بر روی رنگ تازه ظاهر شود، این امر هیچ نتیجه ای ندارد در مرحله خشک شدن، رنگ کشیده می شود، که آثار قلم مو را از بین می برد.

رنگ آمیزی آلومینیوم
رنگ آمیزی آلومینیوم

اگر رنگ شما به صورت 2 در یک نمی باشد نیاز است تا رنگ زنی شما در چند لایه صورت گیرد. شما نیاز دارید تا پرایمر را به مدت 24 ساعت نگه دارید تا خشک شود. سپس لاک را کمی سمباده بزنید. برای این کار از یک سمباده ریز استفاده کنید. سپس یک لایه دیگر لاک بزنید. به این ترتیب ادامه دهید تا تمام لایه ها اعمال شوند.

رنگ آمیزی آلومینیوم آنودایز

رنگ آمیزی آنودایز شده به آسانی نمی باشد. این آلومینیوم ها دارای یک لایه محافظ ویژه است که به اصطلاح در برابر تأثیرات خارجی بسیار دوام دارد. عییب این کار این است که آلومینیوم آنودایز شده باید قبل از رنگ آمیزی بسیار سمباده شود تا آن لایه کامل برداشته شود. در غیر این صورت، در صورتی که رنگ روی آن بماند، خطر خرد شدن سریع دارد.

عملیات برداشتن لایه آنودایز با سندبلاست یا شات بلاست صورت می گیرد. حال مشکل دیگر آن است که سندبلاست باعث می شود تا سطح ورق آلومینیوم ما دچار ناصافی شود که در اکثر موارد ما سطح صافی از ورق را نیاز داریم. در این صورت باید کامل آن را جلا دهید.

نکات ایمنی رنگ آمیزی ورق آلومینیوم

به طور کلی شما باید در زمان استفاده از مواد شیمیایی نکاتی را مورد توجه قرار دهید. نکاتی مانند استفاده از لباس آستین بلند، ماسک تنفسی، عینک های محافظ، دستکش یک بار مصرف در ابتدا در نظر گرفته و بعد شروع به عملیات رنگ آمیزی نمایید. کار کردن در فضای باز و یا استفاده از تهویه مناسب از مهم ترین نکات ایمنی رنگ آمیزی است.

لاک های استفاده شده نباید با چشم شما تماس داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد فوراً ناحیه مورد نظر را شسته و به یک مرکز درمانی نیز مراجعه کنید. برگه اطلاعات مربوط به رنگ را به آن فرد نشان داده تا بهترین روند درمان صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *