کاربرد ورق آلومینیوم در نفت و گاز

کاربرد ورق آلومینیوم در نفت و گاز

کاربرد ورق آلومینیوم در نفت و گاز

ورق آلومینیوم یکی از پر کاربرد ترین ها در صنایع مختلف می باشد. یکی از کاربرد های ورق آلومینیوم در صنعت نفت و گاز می باشد که شرکت آلومینیوم آگرین در این مطلب شما را بیش تر با انواع ورق های آلومینیوم و کاربرد های آن آشنا خواهد کرد.

کاربرد ورق آلومینیوم در نفت و گاز
کاربرد ورق آلومینیوم در نفت و گاز با شرکت آگرین

درباره فلز آلومینیوم

فلز آلومینیوم، یک فلز به رنگ نقره ای می باشد که با عدد اتمی 13 و نماد Al در جدول تناوبی نمایش داده می شود. این فلز به دلیل داشتن خواصی مانند سبک بودن، مقاومت در برابر خوردگی، استحکام و بسیاری از خواص منحصر به فرد دیگری که دارای می باشد، در انواع سازه ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

آلومینیوم می تواند با در نظر گرفتن نوع کاربردی که دارد، به صورت لوله، میله، ورق و انواع نبشی شکل بگیرد.

ورق آلومینیوم چیست؟

امروزه ورقه های آلومینیوم به عنوان یکی از پر کاربرد ترین محصولات در دسته بندی مواد مهندسی به شمار می آیند. آلومینیوم خام تحت فشار زیاد پرس و به حالت صفحه ای تبدیل می شوند و سپس آن ها را به ورق های آلومینیوم تبدیل می کنند.

در حال حاضر آلومینیوم به صورت انحصاری از بوکسیت خام استخراج می شود. سپس این فلط از حالت مایع به صورت های مختلف شمش و یا آلیاژ هایی تغییر شکل می دهد.

اما لازم است بدانید که در مرحله اول به صورت شمش تولید می شود و هر شمش تا 20 فوت طول و 20 تن وزن دارد.

با در نظر گرفتن خاصیت انعطاف پذیری بالایی آلومینیوم دارد، پس از آن که به صورت ورقه شکل گرفتند، می توان آن ها را به راحتی رول نمود و در دما های مختلف برای ساختن ورقه ها، صفحات و فویل ها استفاده کرد.

انواع ورق آلومینیوم

همان طور که پیش تر گفته شد، آلومینیوم کاربرد های مختلفی دارد و می توان از آن ها در صنایع مختلفی استفاده نمود. توجه داشته باشید که با توجه به کاربرد آلومینیوم، آن ها شکل و حتی رنگ منحصر به فردی به خود می گیرند. از این رو در ادامه به معرفی انواع ورق آلومینیوم پرداخته ایم.

ورق های آلومینیوم منفذ دار شده (سوراخ شده)

این دسته از ورق های آلومینیوم، به طور معمول در جایی که زیبایی و ظاهر مد نظر می باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال از این ورقه های آلومینیوم می توان در طراحی های داخلی و خارجی مربوط به محیط های کاری مثل سقف ها، کف، صفحات دکوری و پنل های مختلف مصرفی در دکوراسیون، استفاده نمود.

ورق آلومینیوم آجدار

ورق آلومینیوم آجدار، یک طرف آن دارای الگو های برحسته با ارتفاع 1.5 میلی متر می باشد. به طور نسبی این دسته از ورق های آلومینیوم نازک و محکم می باشند.

همین طور به دلیل خواص مقاومت در برابر ضربه و تحمل بار در نواحی داخلی و خارجی، در محیط هایی که رفت و آمد زیادی دارند مانند راهرو های خدماتی، پارکینگ ها، پل ها هوایی و… ، مورد استفاده قرار می گیرند.

ورق آلومینیوم آنودایز شده

آنودایز کردن یک فرآیند الکتروشیمیایی است که برای افزایش ضخامت لایه اکسیدی بر سطح فلز مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق های آلومینیوم، در برابر خوردگی و سایش مقاومتی ندارند اما برای زیر سازی در جه بهتر چسبیده شدن رنگ، چسب و فیلم استفاده می شوند.

ورق های کامپوزیت آلومینیوم

به این دسته از ورق های آلومینیوم به صورت اختصار ACS و یا ACP نیز گفته می شود. این ورق ها از دو لایه آلومینیوم و یک هسته مرکزی که به طور معمول از جنس پلیمر می باشد، تشکیل می شوند. این دسته از ورق ها با نام پنل های ساندویچی نیز شناخته می شوند.

ورق های کامپوزیت آلومینیوم از نظر وزنی بسیار سبک می باشند و این امر موجب می شود تا هر روزه بیش از پیش مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربرد های ورق آلومینیوم

  • قوطی های نوشیدنی
  • صنعت ساختمان سازی ( انواع سقف های معمول و سقف های هنری، بالکن ها، کف، دیوار ها و…)
  • صنعت حمل و نقل ( ساخت صفحات برای بدنه خودرو و تریلر، ساخت ریل راه آهن و هم چنین صنایع کشتی سازی)
  • صنایع نظامی (زره پوش، وسایل نقلیه نظامی)
  • صنایع هوافضا (ساخت پوسته های جت و مخازن سوخت فضایی)
  • تولید مخازن نگهداری مواد در دمایی بسیار پایین
  • ساخت لوازم خانگی و وسایل آشپزی
  • صنعت دارو سازی (روکش بسته های دارو)
کاربرد ورق آلومینیوم در نفت و گاز
توضیحی در مورد کاربرد ورق آلومینیوم در نفت و گاز

مشخصات و ویژگی های ورق های آلومینیوم

سبک بودن: در عملیات های حمل و نقل بسیار مقرون به صرفه می باشند.

استحکام: در عملیات های مربوط به ساخت و ساز و کاربرد های ساختاری به اندازه کافی از خود مقاومت نشان می دهند.

مقاوم در برابر خوردگی: در صورتی که در معرض رطوبت قرار بگیرند، هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند.

شکل پذیری مناسب: دمای ذوب پایین (660 درجه سانتی گراد) دارند که می توان به راحتی تغییر شکل مورد نیاز را در آن ها اعمال نمود.

مناسب برای بسته بندی مواد غذایی: به دلیل عدم واکنش با مواد غذایی، می توان از آن ها استفاده نمود.

بسیار انعکاس پذیر و همین طور رسانای قوی: این خاصیت ورق آلومینیوم برای استفاده در سیستم گرمایشی و روشنایی کاملا مناسب می باشد.

ماندگاری طولانی: باعث کاهش تاثیرات محیطی و نرخ جایگزینی می شود.

قیمت مناسب: قیمت ورق های آلومینیوم، نسبت به کارایی و ویژگی هایی که دارند، بسیار مقرون به صرفه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *