عایق گرم چیست؟

عایق گرم

عایق ها نقشی اساسی در جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارند که با توجه به عملکردشان به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در این بین عایق های حرارتی یا عایق گرما از مهم ترین عایق ها هستند.

عایق گرم چیست؟

عایق گرم بیش تر برای عایق کاری نواحی و تجهیزاتی مورد استفاده قرار می گیرد که دمای کاری آن ها از دمای اتاق بیش تر باشد. هم چنین این نوع از عایق ها به عنوان یک عایق حرارتی که کاربرد ویژه ای در ساختمان و عایق کاری دیوار ها و سقف ها دارد، به شمار می آید.

از عایق های گرم می توان در عایق کاری خطوط انتقال گرم مانند موتور خانه ها، سیستم های گرمایش و دودکش ها نیز استفاده نمود. محدوده دمای کاری این دسته از عایق ها به طور معمول بین 25 درجه سانتی گراد تا 600 درجه سانتی گراد می باشد. لازم به ذکر است که از عایق های گرم می تواند برای عایق نمودن ورق آلومینیوم و سازه های آلومینیومی نیز استفاده نمود.

عایق گرم
عایق گرم چیست؟

تعریف عایق گرم

در تأسیسات گرمایی، برای کم کردن تلفات حرارتی سطوح مختلف ساختمان، لوله‌ ها، کانال‌ ها و مخازن و جلوگیری از نفوذ رطوبت و انتقال صدا، از مواد و مصالحی به نام «عایق» استفاده می‌شود. به طور مثال همان طور که شما در زمستان بدن خود را از سرما با پوشیدن لباس حفظ می کنید، برای خانه نیز باید یک پوشش مناسب با عایق کاری ساختمان در نظر بگیرد.

هر چه که شما از عایق گرم بهتری برای ساختمان خود استفاده کنید به همان میزان توانسته اید در میزان مصرف انرژی، کاهش میزان قبض و بهبود شرایط محیط زیست موثر باشید. در ساختمان های تجاری برای بهبود مصرف انرژی سیستم های خنک کننده و گرمایش ساختمان عایق کاری یکی از اصول اصلی است. هم چنین در سیستم های صنعتی همانند پایپینگ، تجهیزات، مخازن و شیرآلات و… انواع عایق گرم بسیار پرکاربرد است. عایق ها در واقع نصب شده اند تا کنترل گرما زدگی یا تلفات حرارتی را در لوله و تجهیزات فرآیند، سیستم های توزیع بخار و مایع، دیگ های بخار و سایر تجهیزات فرایند کنترل کنند.

مکانیزم حفظ انرژی گرمایی با استفاده از عایق گرم

در تاسیسات گرمایی برای کاهش اتلاف حرارت سطوح مختلف ساختمان، لوله ها، کانال ها، مخازن و پیشگیری از نفوذ رطوبت و انتقال صدا از مواد و مصالحی تحت عنوان “عایق حرارتی” استفاده می شود.

“عایق حرارتی” ترکیبی از مواد است که مانع از انتقال حرارت می شود. حرارت ممکن است بین مواد توسط فرآیند انتقال دما و تابش منتقل شود. در واقع، عایق های گرم موجب کاهش جریان گرما می شوند. به بیانی دیگر، عایق گرم موادی است که از نرخ انتقال حرارت بین سیستم های متفاوت فیزیکی می کاهند و به عبارت ساده تر، از اتلاف انرژی گرمایی یک سیستم تا حد امکان پیشگیری می کند. قابل ذکر است گرما همواره از سیستم های دارای دمای بالا تر به سیستم های دارای دمای پایین تر جریان می یابد.

انواع عایق گرمایی

عایق گرمایی دارای تنوع زیادی می باشد که شما با توجه به نیاز و کاربرد موردنظر خود می توانید یکی از آن ها را مورد استفاده قرار دهید. 

پشم سنگ: این عایق نیز برگرفته از سنگ آتشفشانی بازالت می باشد که تحت مراحلی آن را به الیاف تبدیل می کنند. محصول تولیدی از آن دارای کاربرد بسیاری می باشد و می توان به راحتی آن را تهیه نمود. به عنوان سالم ترین عایق های گرمایی آن را می شناسند. شما می توانید از آن برای عایق گرم در موارد مورد نیاز استفاده کنید.

پشم شیشه: این عایق از جمله عایق های پرمصرف می باشد که سابقه طولانی در این حوزه دارد. شما می توانید در موارد بسیاری از آن استفاده کنید. دارای الیاف های بسیار نازک شیشه می باشد که می توانید در انواع لوله ای، تخته ای، لحافی، پتویی آن را داشته باشید. از نظر هزینه نیز به صرفه بوده و نحوه استفاده از آن برای همه جا افتاده می باشد.

پرلیت: این نوع عایق ها برگرفته از سنگ های آتشفشانی می باشند که می تواند عایق گرمایی مناسبی باشد. اما باید در مناطقی که تحت فشار و یا رطوبت زیاد می باشد، استفاده نشود.همچنین ویژگی جذب آب زیاد دارد و شما باید از این لحاظ نیز توجه داشته باشید که جذب آب باعث می شود که مقاومت آن تحت تأثیر قرار بگیرد.

پلاستیک ها:این عایق ها که از جنس پلاستیک می باشند دارای تنوع و تعداد زیادی می باشندو شما می توانید در عایق کاری لوله ها بسیار مورد استفاده قرار دهید.پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی یورتان، فنولیک و… از جمله این دسته می باشند.

 

یک عایق خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

1- در برابر آتش سوزی مقاوم باشد.

2- در برابر حرارت مقاوم باشد.

3- مقاوم در برابر فشار

4- چروک خوردگی

5- در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم باشد.

6- در برابر قارچ و میکروب مقاوم باشد.

7- ضریب انبساط و انقباض

8- در برابر مواد شیمیایی خنثی باشد.

9- خاصیت مویینگی و چگالی

10- انتخاب درست نوع عایق به شرایط محیطی، دمای محیطی، ایمنی و قیمت بستگی دارد.

11- انتخاب ضخامت نوع عایق بسیار مهم است.

12- باید طوری باشد که از نظر اقتصادی به صرفه باشد به عبارتی باید با حداقل ضخامت عایق از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.

عایق گرم
مشخصات و ویژگی های عایق گرم

تولیدات شرکت آلومینیوم آگرین به صورت سفارشی بوده و لذا جهت ارسال سفارش از طریق ایمیل، فاکس و واتس اپ با کارشناسان شرکت تماس بگیرید:

شماره تماس: 62736000-021

واتس اپ: 09120606507

ایمیل: info@alagrin.com

برای سفارش خرید محصولات شرکت آلومینیوم آگرین با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *