کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف

کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف

کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف

شاید لازم باشد پیش از آن که با کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف آشنا شوید، در مورد ورق آلومینیوم و همین طور نحوه تولید آن بیش تر بدانید. توجه داشته باشید که ورق آلومینیوم، یکی از پر استفاده ترین فرآورده های فلز آلومینیوم می باشد.

شرکت آلومینیوم آگرین در این مطلب به شما یاری خواهد داد تا هر چه بیش تر با فلز آلومینیوم، فرآورده های آن و همین طور کاربرد هایی که در صنعت های مختلف دارد، آشنا شوید. با ما همراه باشید.

ورق آلومینیوم چیست؟

ورق آلومینیوم در واقع یکی از فرآورده های مهم و پر کاربرد فلز آلومینیوم می باشد. آلومینیوم با عدد اتمی 13 در جدول تناوبی، بعد از اکسیژن و سیلیکون، به عنوان فراوان ترین عنصر و جزو رایج ترین فلزات به شما می آید که می توان آن را در پوسته زمین پیدا کرد.

لازم است بدانید که تقریبا 8 درصد از پوسته زمین از آلومینیوم تشکیل شده است. اما در حالت طبیعی به عنوان فلز وجود ندارد. چرا که سنگ معدن آلومینیوم یا همان بوکسیت، ابتدا باید استخراج شده و پس از فرآیند بایر به روش شیمیایی تصفیه شود.

پس از آن از طریق فرآیند هال – هرولت به فلز خالص تبدیل می شود. آلومینیوم به طور 100 درصد به عنوان یک فلز قابل بازیافت شناخته می شود و بدون آن که خواص خود را از دست بدهد، می توان از آن مجدد استفاده نمود.

کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف
توضیحی در مورد کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف و تولید آن

خواص فیزیکی جالب توجهی که فلز آلومینیوم دارد، آن را به فلزی کم وزن، براق، قوی، ضد خوردگی، ضد جرقه، غیر مغناطیسی، غیر سمی و غیر قابل احتراق تبدیل نموده است. به دلیل پیچیدگی های تصفیه آلومینیوم از سنگ، آلومینیوم در بیش تر قرن نوزدهم از طلا و یا نقره نادر تر و با ارزش تر به حساب می آمد.

زمانی که آلومینیوم از بین رول های تحت فشار عبور داده شود، در جهتی که حرکت می کند، نازک تر و طولانی تر می شود. این فرآیند ساده پایه و اساس تولید صفحات، ورق و فول آلومینیومی می باشد.

ورق های آلومینیومی را می توان با ایتفاده از یک اره برقی با تیغه صحیح، بر روی گیوتین، برش داد. یا بعضی دیگر از ورق های آلومینیومی که بسیار نازک تر هستند را می توان به وسیله تیغه تیز و یا قلاب های قلع برش و فرم داد.

ورق آلومینیوم را می توان به راحتی و با کمک ابزار های دستی شکل داد. همین طور می توان آن را بدون دردسر خم نمود. ساخت آن نیز آسان بوده و این امکان میسر است تا محصولات ورق آلومینیوم را با مهارت و تجهیزات صحیح جوش داد. همین طور لازم است بدانید که می توان با استفاده از میخ ها و سایر اتصال دهنده های سنتی، به راحتی، به یکدیگر و به سایر سازه ها متصل نمود.

دریل ورق های آلومینیوم، بسیار آسان است و دستگاه هایی که ورق آلومینیوم می سازند، آن را به یک انتخاب ایده آل برای طیف گسترده ای از پروژه ها تبدیل می کند.

کاربرد های ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم، یکی از پر کاربرد ترین نوع صنعتی فلز آلومینیوم به شمار می آید که از آن در صنعت های مختلفی مانند هوافضا (پوسته هواپیما)، حمل و نقل (ورق بدنه اتومبیل)، بسته بندی (اجسام و انتهای قوطی) و ساخت و ساز (نمای ساختمان) استفاده می گردد.

به طور معمول از این ماده برای ساخت های سبک، تعمیرات کامیون و تریلر، پنل بدنه اتومبیل، محفظه، ماشین سازی استفاده می گردد.

هم چنین لازم است بدانید که ورق آلومینیوم، کاربرد گسترده ای در ساخت و ساز، هوافضا و دفاعی دارد. در بسته بندی از ورق آلومینیوم برای تولید قوطی و بسته ها استفاده می شود.

در حمل و نقل، از ورق های آلومینیوم برای ساخت تابلو برای بدنه خودرو و تریلر و تراکتور استفاده می گردد. همین طور شما می توانید در وسایل خانگی و وسایل آشپزی نیز کاربرد و استفاده ورق آلومینیوم را مشاهده نمایید.

کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف
کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف امروزی

از دیگر کاربرد های ورق آلومینیوم می توانیم به صنایع دریایی اشاره کنیم. کشتی های بار و مسافر که سازندگان آن ها خواهان سرعت بیش تری می باشند، استفاده می شود. چرا که یکی از مهم ترین و بزرگ ترین پتانسیل ورق های آلومینیوم، در صنایع دریایی می باشد.

از ورق های آلومینیومی در ساخت بدنه، اتاق روی عرشه، درب انبار و سایر بخش های قایق های کوچک تفریحی، کشتی های لوکس و ماهیگیری و قایق های پر سرعت گشت زنی استفاده می شود.

مخازن نگه دارنده سوخت در دمای پایین، ریل های راه آهن، صنایع نظامی و صنعت دارو سازی، از دیگر کاربرد های ورق آلومینیوم می باشد.

به طور کلی همه ما هر روز به طریقی با ورق های آلومینیومی سر و کار داریم. چرا که این فلز توانسته است به عنوان ماده تشکیل دهنده اصلی بسیاری از تولیدات امروزی به شمار آید. هم چنین با در نظر گرفتن خواص و ویژگی هایی که دارد، به عنوان یکی از پر استفاده ترین فلزات در بین سایر فلز ها شناخته می شود.

1 دیدگاه در کاربرد ورق آلومینیوم در صنایع مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *