کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی

کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی با آگرین

کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی

با رشد روز افزون صنایع مختلف، شرکت آلومینیوم آگرین تصمیم دارد در این مطلب شما را با کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی آشنا کند. همراه ما باشید.

با رشد بی سابقه صنعت های مختلف، نیاز به مواد اولیه ویژه و خاص، نیز افزایش پیدا کرده است. از این امر، صنعت خودرو سازی و حمل و نقل نیز جا نمانده است و رقابت تنگاتنگی در بین برند های مختلف تولید کننده خودرو به وجود آمده است.

هر کدام سعی دارند با استفاده از تکنولوژی های جدید تری که از مواد پیشرفته ای مجهز شده اند، خود را هر چه سریع تر به مقاصد اقتصادی و تکنولوژیکی برسانند.

درباره کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی
کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی

لازم است بدانید که ورق آلومینیوم توانسته است تا حد چشم گیری به پیشرفت صنعت خودرو سازی و حمل و نقل کمک کند.

به طور کلی امروزه سه هدف اصلی در صنایع مختلف حمل و نقل دنبال می شود که عبارت اند از:

  • کاهش وزن وسایل حمل و نقل جهت صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست
  • تضمین کلیه استارندارد های ایمنی با به کار گیری مواد مقاوم و دارای استحکام بالا
  • تسهیل فرآیند های ساخت و کاهش هزینه های تولید

چرا از ورق آلومینیوم در صنعت خودرو سازی استفاده می شود؟

از آن جایی که آلیاژ های آلومینیوم تقریبا هر سه هدف نام برده شده در بالا را برآورده می کنند؛ تحقیقات زیادی زمینه جایگزینی آلیاژ های آلومینیوم به جای فولاد در صنعت های حمل و نقل صورت پذیرفته است.

نتایج این تحقیقات نشان داده است که استفاده از ورق آلومینیوم می تواند بسیار به صرفه تر و کارآمد تر باشد. هم چنین ورود ورق های آلومینیوم به این صنعت باعث دگرگونی عظیمی در آن شده است. امروزه در اکثر کشور های پیشرفته گذشته از صنایع هوافضا مانند ماهواره ها، هواپیما ها و سفینه ها، و سازه های دریایی مانند کشتی ها و زیردریایی ها، درصد بالایی از واگن ها، اتوبوس ها و خودرو ها از آلیاژ های آلومینیومی ساخته می شوند.

آلومینیوم به کمک خواص منحصر به فردی که دارد، توانسته است دگرگونی چشم گیر و عظیمی را در صنعت خودرو سازی و حمل و نقل به وجود آورد.

چرا که صرفه جویی در انرژی، سرعت بالا و راندمان چندین برابر فقط چند مورد از مزایای عالی و حائز اهمیت ورق های آلومینیومی می باشد.

تمامی موارد گفته شده باعث شده اند تا استفاده از ورق آلومینیوم افزایش پیدا کند و کاربرد های فراوانی را در صنایع مختلف مانند خودرو سازی پیدا نماید.

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آلومینیوم می توانیم از استحکام و سبکی همراه با مقاومت به خوردگی بالا و قابلیت جذب ضربه بالای آن نام ببریم. که هر کدام از موارد گفته شده باعث شده اند تا آلومینیوم به صورت قطعات مختلف ریختگی، اکسترودی، نوردی و… در بخش های مختلف خودرو های خاص به کار گرفته شود.

چرا در صنعت خودرو سازی از ورق آلومینیوم استفاده می شود؟

کمبود سوخت و نیز آلودگی ناشی از خودرو ها، به عنوان یکی از دغدغه های اصلی صنعت های خودرو سازی به شمار می آید. استفاده از آلیاژ های آلومینیوم به جای فولاد، باعث شده است تا حدود 60 درصد وزن هر محصول کاهش پیدا کند.

همین امر سبب شده تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود و آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهد. لازم است بدانید که وزن کم آلومینیوم علاوه بر کاهش وزن خودرو، باعث کاهش در میزان مصرف سوخت می شود. هم چنین باعث کاهش در میزان آلودگی ناشی از آن شده است.

امروزه تحقیقات نشان داده است که 10 درصد کاهش وزن در خودرو منجر به 5.5 درصد کاهش مصرف سوخت می شود.

کاهش مصرف سوخت به معنای کاهش آلودگی های زیست محیط می باشد. به طور مثال کاهش وزن خودرو به اندازه یک کیلو گرم در خودرویی که 170000 کیلومتر را طی می نماید، میزان خروجی آن را 20 کیلو گرم کاهش می دهد.

همین مسئله نقش به سزایی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی ها دارد.

از چه زمان استفاده از ورق آلومینیوم در صنعت خودرو سازی رایج شد؟

کاربرد آلومینیوم در خودرو سازی از سال 1990 تا 2006، بیش از 60 درصد رشد داشته است. به طور متوسط در خر خودروی سواری به 140 تا 190 کیلو گرم رسیده است. آلومینیوم در خودرو به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد:

  • به صورت قطعات ریختگی
  • به صورت قطعات اکسترود شده یا کار شده

قطعات ریخته شده آلومینیوم در قسمت های مختلف خودرو استفاده می شود. قطعات موتور که به عنوان یکی از سنگین ترین قسمت های خودرو شناخته می شود، برای کاهش وزن آن ها، به جای قطعات چدنی از قطعات آلومینیوم استفاده می شود.

به طور کلی در 50 درصد از تمامی خودرو های تولید شده در سال 2000 موتور های آلومینیومی استفاده شده است.

از چه آلیاژ های آلومینیومی در بدنه اصلی خودرو استفاده می شود؟

مطالعات نشان داده است که با استفاده از آلومینیوم به جای فولاد در بدنه و اسکلت فلزی خودرو، می توان تا 50 درصد وزن آن را کاهش داد. دیدگاه های متفاوتی برای استفاده از آلومینیوم در بدنه اصلی وجود دارد:

در یکی از روش ها، استفاده از مقاطع اکسترودی آلومینیومی و دیگری استفاده از ورق های شکل پذیر آلومینیومی می باشند که هر کدام مزایای خاص خود را دارا می باشند.

لازم است بدانید که پیدا نمودن آلیاژ آلومینیوم صحیح برای ساختار بدنه و پانل های نگهدارنده، از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد.

کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی
کاربرد ورق آلومینیوم در قطعه سازی و آلیاژ های آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *