معرفی انواع ضایعات آلومینیوم

معرفی انواع ضایعات آلومینیوم

معرفی انواع ضایعات آلومینیوم

فلز آلومینیوم و ورق آلومینیوم به دلیل استفاده فراوانی که در صنعت های مختلف دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. هم چنین ارزش این فلز پس از مس در جایگاه دوم فلزات رنگین قرار می گیرد. ضایعات آلومینیوم به دلیل استفاده ای که در صنعت دارد، از اهمیت چشم گیری برخوردار می باشد. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی انواع ضایعات آلومینیوم بپردازیم.

به طور کلی ضایعات آلومینیوم به دو دسته نو و کهنه تقسیم بندی می شود:

ضایعات کهنه آلومینیوم: ضایعات آلومینیوم پس از طی عمر مصرف به ضایعات کهنه تبدیل می شوند تا مورد بازیافت قرار بگیرند.

ضایعات نو: ضایعات آلومینیوم حاصل از زائدات تولید می باشد.

ضایعات آلومینیوم در بازار ایران به دو دسته آلومینیوم نرم و آلومینیوم خشک تقسیم بندی می شود. آلومینیوم نرم نسبت به آلومینیوم خشک از کیفیت و خلوص بیش تری برخوردار بوده و همین طور شکل پذیری و انعطاف پذیری بیش تری نسبت به آلومینیوم خشک دارد. در صورتی که آلومینیوم خشک کاملا شکننده بوده و در فرآیند هایی مانند ریخته گری مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی انواع ضایعات آلومینیوم
معرفی انواع ضایعات آلومینیوم با آلومینیوم آگرین

ضایعات آلومینیوم نرم

درب و پنجره

درب و پنجره های آلومینیومی نسبت به نسل قبلی خود که از پروفیل آهنی ساخته شده بود، عایق های صوتی و حرارتی بهتری دارند. همین طور از وزن کم تری برخوردار بوده و صنعتگران محصول، در حال تکمیل نمودن تکنولوژی این محصول می باشند.

به همین خاطر پس از بازسازی ساختمان ها، چارچوب های کهنه، به عنوان ضایعات آلومینیوم به فروش می رسند. این نوع از ضایعات آلومینیوم پس از کسر ضایعات آهنی از آن ها به عنوان قراضه آلومینیوم نرم به فروش رسیده و از قیمت مناسبی برخوردار می باشند.

ظروف و قابلمه

آلومینیوم، کاربرد های وسیعی در پخت و پز دارد. از ورق ها و ظروف یک بار مصرف پخت آلومینیومی گرفته تا قابلمه، کتری و….

یکی از دلایل پر استفاده بودن فلز آلومینیوم، سبک بودن آن نسبت به سایر ظروف می باشد. همین طور در کم ترین زمان حرارت را به صورت یکنواخت پخش می کند. ضایعات این محصولات در دسته ضایعات نرم آلومینیوم قرار گرفته و از ارزش قیمتی مناسبی برخوردار می باشند.

رادیاتور ماشین

رادیاتور یکی از مهم ترین بخش ها و قسمت های اتومبیل می باشد که در جهت خنک نگه داشتن موتور های خودرو به کمک مایع معروف به خنک کننده استفاده می شود. رادیاتور های آلومینیومی نسبت به مس از مقاومت بیش تری برخوردار بوده و دیر تر فرسوده می شوند. این ضایعات در صورتی که متعلقات اضافی از آن ها حذف شود، به عنوان ضایعات نرم قابل فروش هستند.

سیم آلومینیومی لخت (بدون روکش)

از آلومینیوم می توان در ساخت و تولید انواع سیم های برق استفاه نمود. آلومینیوم به دلیل قیمت پایینی که دارد و از هدایت الکتریکی بالایی که برخوردار است، در صنایع برق کاربرد های زیادی دارد. سیم و کابل های آلومینیومی بدون روکش که پس از جدا کردن روکش آن ها به نوع نرم تبدیل می شوند، قیمتی بالا داشته و جزو با ارزش ترین ضایعات آلومینیوم به شمار می آیند.

سیم و کابل روکش دار

سیم و کابل های روکش دار آلومینیومی دارای هادی از جنس آلومینیوم می باشند. این نوع از کابل ها معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که کیفیت رسانش الکتریکی به اندازه به صرفه بودن آن اهمیت نداشته باشد.

قیمت این نوع از ضایعات آلومینیوم بسته به نوع محافظ اعم از سرب و فولاد، متغیر می باشد.

معرفی انواع ضایعات آلومینیوم
مشخصات و معرفی انواع ضایعات آلومینیوم نرم

سیم مغز فولاد

هادی های آلومینیومی تقویت شده با فولاد به همراه پوشش آلومینیوم در خطوط توزیع و انتقال استفاده می شوند. کاربرد این سیم ها بیش تر برای مناطقی است که نیاز به مقاومت خوردگی و درجه حرارت بالا باشد.

این هادی ها بیش تر در مناطقی آلودگی هوا وجود دارد استفاده می شوند. به طور میانگین، 35 درصد وزن آن ها را فولاد تشکیل می دهد. پس از کسر فولاد، آلومینیوم نرم مورد محاسبه قرار گرفته و تقریبا هم قیمت سیم بدون روکش می باشد.

پروفیل و شاخه

پروفیل آلومینیومی کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد. از مهم ترین آن ها می توانیم به واگن سازی، خودرو سازی، ساخت و ساز، برق و ساختمان و… اشاره کنیم. تمامی موارد گفته شده ضایعات نرم شناخته شده و اگر پوشش رنگ نداشته باشند، پس از سیم لخت، بالاترین ارزش را در قراضه های آلومینیوم دارند.

صفحات آلومینیومی

این محصول پس از عبور آلومینیوم از بین غلطک ها و فشرده و نازک شدن، در نهایت برش خورده و برای بدنه خودرو، هواپیما، قوطی های نوشیدنی، نمای ساختمان و… استفاده می شوند.

نوع آجدار این صفحات، بیش تر برای کفپوش برخی از مکان ها مثل ایستگاه های اتوبوس استفاده می گردد. این نوع از ضایعات نیز جزو ضایعات نرم به شمار آمده و در صورت نداشتن رنگ تقریبا با پروفیل ها هم قیمت می باشند.

آلومینیوم خشک

سیلندر و پیستون

سیلندر در موتور ها و پمپ های رفت و برگشتی، فضایی استوانه ای می باشد که پیستون در آن حرکت می کند. بدنه موتور ها و یا همان بلوک سیلندر را به طور معمول به شکل ریخته گری و از جنس چدن و یا آلیاژ آلومینیوم می سازند.

جنسی سیلندر از آلومینیوم خشک بوده و چنان چه ضایعات آن یکدست باشد، در بین قراضه های آلومینیوم خشک از مرغوبیت بالایی برخوردار می باشد.

رینگ خودرو

رینگ های خودرو به دو دسته فولادی و آلومینیومی تقسیم می شوند. به طور کلی رینگ های آلومینیومی که با نام رینگ های اسپرت در خودرو شناخته می شود، از جنس آلومینیوم خشک بوده و دارای رنگی نقره ای می باشند.

رینگ های آلومینیومی سختی بیش تری داشته و می توانند فشار بیش تری را تحمل کنند. در صورتی که به صورت یکدست باشند، از ارزش بالایی برخوردار بوده و می توان آن ها را با قیمتی مناسب به فروش رساند.

معرفی انواع ضایعات آلومینیوم
مشخصات و معرفی انواع ضایعات آلومینیوم خشک

پره رادیاتور و شوفاژ

شوفاژ ها از نوع آلومینیوم خشک می باشند. چرا که به روش ریخته گری تولید می شوند. ورق های آلومینیومی وزن زیادی نداشته و شکننده می باشند. به همین خاطر رادیاتور پره ای از وزن سبکی برخوردار بوده و در ساختمان هایی که دیوار پیش ساخته دارند، استفاده می گردند.

ضایعات شوفاژ در بازار به صورت پره ای خریداری شده و یا به صورت کیلویی به فروش می رسد.

قطعات آلومینیوم

قطعات ریخته گری شده از جنش آلومینیوم خشک می باشند. این قطعات بیش تر در مقاصد الکتریکی و یا مکان هایی که خاصیت ضد خردگی و رنگ زدگی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، استفاده می شوند.

کرکره مغازه

یکی دیگر از آلومینیوم های خشک، کرکره های برقی منازل و مغازه ها می باشد. کرکره آلومینیومی نوعی کرکره می باشد که تیغه های آن از بیلت استاندارد آلومینیوم با تکنیک تولید اکستروژه تولید و ساخته می شود. از خصوصیات کرکره های آلومینیومی می توان به مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر ضربات و قدرت تحمل حرارت زیاد اشاره نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان آلومینیوم آگرین در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *